postoppkrav

Den røde trekanten har vært det postale symbolet på postoppkrav.

Artikkelstart

Postoppkrav er postsendinger som bare skal leveres adressaten mot oppkreving av et beløp som senderen har bestemt.

Postoppkrav kunne benyttes både på brev og pakker – også til og fra utlandet, og ga avsender garanti for at mottaker betalte før sendingen ble utlevert. Sendinger med høy verdi måtte i tillegg rekommanderes. Postoppkrav ble også benyttet til å sende utleveringsbekreftelse på gods som var sendt med andre transportører.

Postoppkrav var en skreddersydd tjeneste for postordreforretninger hvor netthandel har overtatt, og hvor Posten Norge er stor varedistributør. Netthandel muliggjør rasjonelle betalingsformer, og Posten Norge valgte å avvikle brevpostoppkrav fra 1. september 2019. Pakkepostoppkrav er videreført og knyttet til Norgespakken. Også andre pakketransportører tilbyr postoppkrav.

Historikk

Tjenesten ble innført i Norge i 1872 for pakkepost og i 1895 for brevpost og het postopkrævning fram til 1919. Norge tiltrådte en internasjonal avtale om utveksling av oppkravsendinger. Oppkravbeløpet ble omregnet og mottakeren betalte i norske kroner. Fra 1997 måtte sendere av oppkravsendinger ha post- eller bankkonto og slik at det oppkrevde beløpet kunne gireres.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg