Tromsø fikk flyforbindelse første gang i 1930-årene, da sjøflyhavna i Skattøra ble innviet. Det Norske Luftfartselskap (DNL) opererte i starten, og etter hvert kom også Widerøe inn med sine sjøflyruter mot Finnmark.
Under andre verdenskrig ble sjøflyhavnen benyttet av tyske Luftwaffe. Etter at krigen var over, var DNL tilbake i Skattøra, med ruter mot Trondheim og østover mot Kirkenes. Fra 1947 ble det også åpnet en rute mot Oslo som hadde en total reisetid på rundt åtte timer. I denne perioden ble flytypen Short Sandringham benyttet, men da flyplassen i Bodø åpnet i 1952, valgte man å gå tilbake til å bruke Junker JU-52.
I 1958 åpnet Bardufoss lufthavn, og Tromsø hadde da en landflyplass de kunne benytte. Flere valgte da å ta buss til Bardufoss og fly videre derfra.
I 1950 uttalte Luftfartsverket at Tromsø, som Nord-Norges største by, burde ha egen flyplass, og tre år senere besluttet Stortingets transport- og kommunikasjonskomité bygging av lufthavn på Langnes. Det skulle allikevel gå flere år før bygging ble iverksatt. Den opprinnelig planlagte rullebanen på 1 400 meter ble konstatert å være for kort for å ivareta de større flytypene, og en politisk prosess førte til at man i 1961 kunne starte bygging av en banelengde på 2 000 meter.
Daværende kronprins Harald foretok den offisielle åpningen av Tromsø lufthavn, Langnes 14. september 1964. Åpningen av lufthavnen i Tromsø førte også til bedre kommunikasjon for hele den nordlige landsdelen. Flyene mellom Oslo og Kirkenes kunne nå mellomlande i Tromsø, og i tillegg kunne man nå starte flyvninger til Svalbard.
I 2019 starter en større utbygging av lufthavnen, der oppgradert terminal, samt utbedring av deicerplattform og flyoppstillingsplasser inngår. Den oppgraderte lufthavnen skal stå ferdig i 2021, og har en budsjettramme på cirka 500 millioner kroner.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.