Junkers Flugzeug- und Motorenwerke

Junkers Flugzeug- und Motorenwerke. Ju-52, 1930-årenes mest brukte passasjerfly. Dets første flygning fant sted i 1932. Det hadde plass til 17 passasjerer, var 18,90 m langt og hadde et vingespenn på 29,25 m.

Junkers Flugzeug- und Motorenwerke (Ju-52 i lufta) av Bibliografisches Institut Mannheim/※. Gjengitt med tillatelse

Junkers Flugzeug- und Motorenwerke, vanligvis kalt Junkers, tysk fly- og flymotorfabrikk med navn etter Hugo Junkers, opprettet 1936 etter sammenslåing av Junkers fly- og motorfabrikker (fra henholdsvis 1919 og 1924). Motorfabrikken utviklet og bygde bl.a. Jumo-motorene. Junkers konstruerte i 1915 verdens første helmetallfly, det enseters monoplanet J1. Jagerfly-monoplanet J9 og det toseters bombeflyet J10 fra 1918 benyttet for første gang ytterhud av korrugerte (riflede) aluminiumsplater. F13 som var utviklet fra J10, fløy for første gang i 1919, kunne ta fire passasjerer og ble historiens første kommersielle helmetallfly. Det store firemotors G38 fra 1929 hadde et vingespenn på 44 m og kunne ta 34 passasjerer (bare to ble bygd).

Fly- og motorfabrikkene ble overtatt av den tyske stat i 1933. Nesten alle fabrikkene ble beslaglagt av Sovjetunionen i 1945, men Junkers Flugzeug- und Motorenwerke AG nær München ble i 1965 overtatt av Messerschmitt, som under navnet MBB (Messerschmitt-Bölkow-Blohm GmbH) i 1989 gikk inn i DASA (den gang Deutsche Aerospace AG, senere bl.a. Daimler-Benz Aerospace AG, nå del av EADS).

Kjente fly inkluderer W 34, som var et enmotors propelldrevet sjøfly med flottører (fløy første gang 1930). Ju 52 som var et meget benyttet tysk militært transportfly under den annen verdenskrig. Stupbombeflyet Ju 87, kjent som Stuka, og Ju 88 som var et tomotors propelldrevet bombefly (fløy første gang 1936).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.