Junkers Flugzeug- und Motorenwerke, vanligvis kalt Junkers, er en tidligere tysk fly- og flymotorfabrikk med navn etter Hugo Junkers.
Junkers Flugzeug- und Motorenwerke
Faktaboks
- Uttale
- junkers flugzeug- und motˈorenwerke
Historie
Junkers ble opprettet i 1936 etter sammenslåing av Junkers Flugzeugwerke AG og motorfabrikken Junkers Motorenbau GmbH (etablert henholdsvis i 1919 og i 1923), etter at de ble overtatt av den tyske stat i 1933. Motorfabrikken utviklet og bygde blant annet Jumo-motorene.
Hugo Junkers konstruerte i 1915 verdens første helmetallfly, det enseters monoplanet J 1. Jagerfly-monoplanet J 9 og det toseters bombeflyet J 10 fra 1918 benyttet for første gang ytterhud av korrugerte (riflede) aluminiumsplater. F 13, som var utviklet fra J 10, fløy for første gang i 1919, kunne ta fire passasjerer og ble historiens første kommersielle helmetallfly. Det store firemotors G 38 fra 1929 hadde et vingespenn på 44 meter og kunne ta 34 passasjerer, men bare to ble bygd.
Nesten alle fabrikkene til Junkers ble beslaglagt av Sovjetunionen i 1945, men Junkers Flugzeug- und Motorenwerke AG nær München ble i 1965 overtatt av Messerschmitt.
Navnet Junkers forsvant i 1969, da Messerschmitt gikk inn i MBB (Messerschmitt-Bölkow-Blohm GmbH). MBB gikk i 1989 inn i DASA (den gang Deutsche Aerospace AG, senere blant annet Daimler-Benz Aerospace AG), og er nå en del av Airbus Group.
Flytyper
Med årstall for første flygning i parentes:
- J 1 (1915) – enmotors forsøksfly, verdens første fly bygget i helmetall
- J 4 (1917) – enmotors angrepsfly brukt under første verdenskrig
- J 9 (1918) – enmotors jagerfly, også kjent som D 1
- F 13 (1919) – enmotors seksseters passasjerfly, verdens første kommersielle fly bygget i helmetall
- W 34 (1926) – enmotors propelldrevet passasjerfly
- G 38 (1929) – firemotors passasjerfly
- Ju 52/3m (1932) – tremotors propelldrevet passasjerfly, et meget benyttet tysk militært transportfly under andre verdenskrig. Var i Norge brukt av DNL som passasjerfly før krigen, og av DNL og SAS etter krigen.
- Ju 86 (1934) – tomotors bombefly
- Ju 87 (1935) – enmotors propelldrevet stupbombefly, kjent som Stuka
- Ju 88 (1936) – tomotors propelldrevet bombefly
- Ju 90 (1937) – firemotors transportfly
- Ju 188 (1943) – tomotors bombefly, videreutvikling av Ju 88
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.