Mexico har den lengste teatertradisjonen i Latin-Amerika, selv om det ikke er før på 1900-tallet at meksikansk teater klarte å løsrive seg fra den spanske arven. I tiden før Columbus fantes en egen tradisjon for dans og musikk, noe som de spanske oppdagelsesreisende stiftet bekjentskap med. Gjennom den spanske koloniseringen ble europeisk teaterkultur innført, og religiøse spill i forbindelse med katolisismen er også kjent. Den mest kjente dramatikeren på 1800-tallet var Eduardo de Gorostiza (1789–1851), og han var sterkt påvirket av den europeiske romantikken. Fernando Calderón (1809–45) arbeidet også med romantisk tematikk i sine stykker.

Realismen og naturalismen kom inn i meksikansk teater og dramatikk fra 1900-tallet, men det var i årene 1928–38 at teateret for alvor kom løs fra den spanske arven og fant en egen identitet, først og fremst ved at den meksikanske dialekten av spansk ble brukt som teaterspråk. Man ville ha den meksikanske virkeligheten på scenen. Moderniseringen begynte med «Syver-gruppen» i 1926, og i 1928 ble Uliseteateret grunnlagt. Der ble moderne dramatikere som Ibsen, O'Neill og Pirandello spilt; det Piscatorinspirerte Ahorateateret åpnet også på denne tiden. José Bustillo Oro skrev det første stykket med tema fra de meksikanske landarbeidernes situasjon.

Det oppstod også et universitetsteater, og Centro de Arte Dramático (CADAC) i Coyoacán har etter hvert spilt en viktig rolle. Fra 1960-årene oppstod et politisk dokumentarisk teater. Det sosialkritiske har stått sterkt, samtidig som svart humor også er blitt en viktig del av det nye uttrykket. I 1970-årene ble det arbeidet med rockmusikk og multimedia i teateret. Carlos Olmos er et viktig navn fra denne tiden. I de senere år har mange teatergrupper i Ciudad de México vært påvirket av moderne politisk teater og dramapedagogikk. Flere universiteter har egen teaterutdannelse.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.