Spedisjon er å organisere og gjennomføre godstransport, forsendelse eller mottagelse av varer for en annens regning, men i eget navn, mot en godtgjøring. Spedisjon omfatter også det å ekspedere, fortolle, lagre, omlaste og videresende gods. Spedisjon omfatter videre det å ha kontroll og tilsyn med all dokumentasjon tilknyttet oppdraget.
Logistikk er de prosessene som inngår i de tjenestene som speditøren organiserer.
Speditører jobber med frakt på land, sjø og fly, både i inn- og utland. De finner fraktløsninger og har kunnskap om ulike frakt, lagring, tollregler og jus knyttet til frakt. I tillegg til kunnskap om geografi, sikkerhetsregler og kommunikasjonssystemer innen logistikk og transport. Noen speditører har egne terminaler og lagre, mens andre kjøper denne tjenesten hos en tredjepart.
Prosessene organiseres av speditører og vareeiere. Speditører har nettverk av samarbeidspartnere både i Norge og Europa. Samarbeidspartnere organiserer nettverk av biler og ruter for dør-til-dør eller andre løsninger.
Spedisjon er viktig for verdenshandelen fordi den knytter sammen produsenter, leverandører og andre aktører i verdikjeden over hele verden. I Norge har butikker epler fra Argentina, kiwi fra New Zealand og møbler fra Kina takket være speditørenes virksomhet som organiserer nettverk og knytter markeder sammen. Globale logistikk- og transportløsninger er viktig for næringslivets transporter.
Mange varer kommer fra land utenfor Europa via store europeiske havner eller med fly til eller fra oversjøiske land. Når varene er lastet opp på transportenhet til Norge starter speditørens arbeid overfor tollmyndighetene. Tollvesenet skal varsles innenfor gitte frister før ankomst til Norge. Når skipet ankommer norsk havn må speditøren skaffe lossetillatelse før kunden kan motta varene. Det er viktig at fraktdokumenter samsvarer med fakturadokumentene til varene. Er det avvik her kan tollmyndighetene kreve en forklaring og føre til forsinkelser.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.