Kvinnebunad fra Vest-Telemark med fløyelsliv er en bunad som bygger på den siste formen for kirkeklær i Vest-Telemark før kjolemoten tok over. Det var ei drakt med fastsydd bringeduk til liv eller trøye. Denne var i bruk mot slutten av 1800-tallet og litt inn på 1900-tallet. Omtrent samtidig ble den tatt i bruk som bunad flere steder i landet, gjerne tilknyttet folkehøgskolene. Bunaden gikk da ofte under navnet Seljordbunad.
Faktaboks
Dette var en relativt kort periode på begynnelsen av 1900-tallet. Seinere ble bunaden fortrengt av de ulike variantene av vesttelemarkbunader med ullgarnbroderi. Det ble også lagd noen bunader der en kombinerte fasongen fra draktskikken med fastsydd bringeduk og den eldre rosesømmen. Tradisjonelt hadde denne drakta broderi med naturalistisk blomstermotiv, som regel utført med silketråd. Drakta kunne også være helt uten broderi.
Bunaden bærer sterkt preg av moteretningene som var rådende på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet. Ermene på trøya med puff på skuldrene har mye felles med motebildet på slutten av 1800-tallet – den perioden som gjerne kalles stilforvirring. Sjølve silhuetten kroppen får i bunaden, har imidlertid store likhetstrekk med jugendstilen rundt 1900. Bysten framheves som kontrast til smalest mulig livlinje, og skjørtet er flatt foran og har vidden samlet bak. Disse nye motetrekkene ble brukt i kombinasjon med det tradisjonelle tulleplagget, og livet har fortsatt de karakteristiske spissene i ryggen, som har røtter bakover til renessansen.
Sammen med stiltrekkene fra det samtidige motebildet ble også ulike sømteknikker tatt opp i folkedraktskikken. Symaskin hadde blitt vanlig på slutten av 1800-tallet, og som erstatning for korsettet – som var uunnværlig til datidas moteplagg – sydde en spiler inn i livet til folkedrakta. Spilene i ryggen bidro samtidig til at spissene på livet, som nå var veldig høye og spisse, holdt seg på plass.
Jordbærbunad er ett av flere navn bunaden har fått på folkemunne. Det skyldes nok at broderiet på bringeduken i en del tilfeller ligner på jordbærblomster. Noen har tatt utgangspunkt i denne likheten og lagd en blåtøysbunad med samme fasong som denne festbunaden, men brodert jordbær på bringeduken.
Etter en lang periode hvor den nærmest var ute av bruk, kom bunaden igjen i produksjon på 1980-tallet.
I løpet av de siste tiåra har også en helgestakk fra Vest-Telemark blitt tatt opp igjen. Den bygger på draktskikken slik den var i 1890-åra og litt inn på 1900-tallet. Dette er den samme perioden som da fløyelslivet var i bruk som kirkeklær. Denne bunaden består av en livkjole i svart stoff i ulike kvaliteter. Den har lukking midt foran, med knapper eller hekter. Stakken sys av skrådde bredder, og det brukes et mørkt forkle utenpå. Skjorta kan være hvit eller mønstret, og har nedbrettet krage. Som hodeplagg brukes tulleplagget. Til helgestakken brukes mindre sølv enn til festbunaden.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.