Fritz Todt var en tysk ingeniør og nazistisk politiker. Han er kjent som grunnleggeren av Organisation Todt (OT) en tysk statlig halvmilitær organisasjon som drev bygg- og anleggsvirksomhet. OT ble grunnlagt i 1938 og bygget i hovedsak for den tyske forsvarsmakten, Wehrmacht.

Todt var soldat i første verdenskrig og sluttet seg til nazi-partiet allerede i 1922. Todt ble generalinspektør for veivesenet 1933, fra 1940 riksminister for våpen- og ammunisjonsindustrien og 1941 generalinspektør for vann- og energiressurser.

Det var Todt som skapte det tyske motorveisystemet (Reichsautobahn) og Vestvollen (Siegfriedlinjen). Han omkom ved en flystyrt i februar 1942.

Organisation Todt, OT, ble etablert i 1938 av Fritz Todt. Etter hans død overtok Albert Speer som leder. Organisation Todt bestod for en stor del av tvangsarbeidere fra okkuperte land og var satt opp i militære enheter for arbeidsinnsats ved frontene.

I Norge begynte dens virksomhet omkring mai 1941. Avdelingen i Norge, Einsatzgruppe Wiking, med hovedkontor i Oslo, hadde også anleggsarbeid i Danmark og Nord-Finland. Den hadde ansvaret for omkring halvdelen av den tyske militære utbyggingen i Norge og baserte seg i utgangspunktet på norsk, dansk og tysk arbeidskraft.

Mangelen på arbeidskraft og passiv sabotasje fra norske arbeidere førte til at organisasjonen fra 1943 av i stadig sterkere grad tok i bruk krigsfanger og tvangsimportert arbeidskraft, fortrinnsvis russere, polakker og jugoslaver. I 1943–44 sysselsatte OT til enhver tid rundt 50 000 arbeidere. Blant store «sivile» OT-prosjekter med militære formål kan nevnes arbeidet med Nordlandsbanen og med riksvei 50 (senere E 6) i Nord-Norge. Leder for OT i Norge var Willi Henne.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.