Fritz Todt var en tysk ingeniør og nazistisk politiker. Han er kjent som grunnleggeren av Organisation Todt (OT) en tysk statlig halvmilitær organisasjon som drev bygg- og anleggsvirksomhet. OT ble grunnlagt i 1938 og bygget i hovedsak for den tyske forsvarsmakten, Wehrmacht.

Todt var soldat i første verdenskrig og sluttet seg til nazi-partiet allerede i 1922. Todt ble generalinspektør for veivesenet 1933, fra 1940 riksminister for våpen- og ammunisjonsindustrien og 1941 generalinspektør for vann- og energiressurser.

Det var Todt som skapte det tyske motorveisystemet (Reichsautobahn) og Vestvollen (Siegfriedlinjen). Han omkom ved en flystyrt i februar 1942.

Organisation Todt, OT, ble etablert i 1938 av Fritz Todt. Etter hans død overtok Albert Speer som leder. Organisation Todt bestod for en stor del av tvangsarbeidere fra okkuperte land og var satt opp i militære enheter for arbeidsinnsats ved frontene.

I Norge begynte dens virksomhet omkring mai 1941. Avdelingen i Norge, Einsatzgruppe Wiking, med hovedkontor i Oslo, hadde også anleggsarbeid i Danmark og Nord-Finland. Den hadde ansvaret for omkring halvdelen av den tyske militære utbyggingen i Norge og baserte seg i utgangspunktet på norsk, dansk og tysk arbeidskraft.

Mangelen på arbeidskraft og passiv sabotasje fra norske arbeidere førte til at organisasjonen fra 1943 av i stadig sterkere grad tok i bruk krigsfanger og tvangsimportert arbeidskraft, fortrinnsvis russere, polakker og jugoslaver. I 1943–44 sysselsatte OT til enhver tid rundt 50 000 arbeidere. Blant store «sivile» OT-prosjekter med militære formål kan nevnes arbeidet med Nordlandsbanen og med riksvei 50 (senere E 6) i Nord-Norge. Leder for OT i Norge var Willi Henne.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.