De første filmvisninger fant sted i Rio de Janeiro 1896, og i årene før den første verdenskrig hadde Brasil en betydelig filmindustri. Produksjonen i mellomkrigstiden forble kommersielt innrettet, blant unntakene var Limite (1929) i regi av Mário Peixoto og Ganga Bruta (1933) av Humbert Mauro. Produksjonsselskapet Vera Cruz (1949) hentet hjem fra Europa regissøren Alberto Cavalcanti med formål å skape en lødig produksjon. Forsøket mislykkes, og resulterte i én betinget kinosuksess: O Cangaceiro (1953) i regi av Lima Barreto. Cavalcanti reiste tilbake til England.

I 1960-årene engasjerte den brasilianske stat seg i produksjonen gjennom Instituto Nacional do Cinema, og den samfunnsengasjerte Cinema Nôvo-gruppen ble et filmkunstnerisk kraftsentrum. Regissører som Nelson Pereira Dos Santos med Vidãs Sêcas (1963), Ruy Guerra med Os Fuzis (1963), og Glauber Rocha med Deus e o Diabo na Terra do Sol (1964) og António Das Mortes (Antonio – de dødes venn, 1969), innførte en kritisk samtidsrealisme, og forsøkte å motarbeide Hollywoods dominans. Bevegelsen oppnådde vid internasjonal distribusjon, men ble snart utsatt for politisk forfølgelse.

Etter militærdiktaturets fall har brasilianske filmer sporadisk vunnet et publikum utenfor landets grenser, blant dem Bruno Barretos Dona Flor e seus dois Maridos (Dona Flor og hennes to ektemenn, 1977) og Hector Babencos Pixote a Lei Do Mais Fraco (1981) og Kiss of the Spider Woman (Edderkoppkvinnens kyss, 1985), sistnevnte en engelskspråklig co-produksjon med USA. Landets økonomiske problemer gjorde at filmproduksjonen stod stille i første halvpart av 1990-årene, men den har siden kommet tilbake. Ved årtusenskiftet produseres ca. 40 filmer i året, og flere filmer har nådd et internasjonalt publikum, som Walter Salles' Central do Brasil (1998) og Fernando Meirelles Cidade de Deus (2002).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.