Oslo, tidligere norsk rederi grunnlagt 1869 av Thomas Nicolay Fearnley, navnet er fra 1874 etter at Fearnleys fetter Johan Engelhardt Eger gikk inn som partner. Selskapet drev opprinnelig størst innen skipsmekling, men allerede 1872 ble den første barken (Marie) innkjøpt, og firmaet disponerte senere en rekke seilskip. Det første dampskipet var hjuldamperen Lara, som 1873–80 gikk i rutefart mellom Oslo og Østfoldbyene. 1908 kom grunnleggerens sønn, Thomas Fearnley, inn som medinnehaver og ble senere seniorsjef. Etter hvert ble skipsmeklingsvirksomheten utskilt i Fearnley & Egers Befragtningsforretning, det senere Fearnleys AS med holdingselskapet Astrup Fearnley og eid av Hans Rasmus Astrup.

Fearnley & Eger drev fra før første verdenskrig oversjøisk linjefart med motorskip gjennom Den norske Afrika- og Australia Linje og Norge-Mexico Gulf Linjen, begge i samarbeid med Wilh. Wilhelmsen. Senere drev rederiet, sammen med A. F. Klaveness & Co., Fern Line fra Mexicogolfen til Øst-Asia via Panamakanalen. Fra rundt 1930 bygde Fearnley & Eger også opp en stor tankflåte, og 1931 kom Astrup-familien inn som eiere gjennom Fearnleys søstersønn Nils Ebbessøn Astrup. Rederiet gikk konkurs 1991 og omfattet da bl.a. et cruiseselskap og aksjemajoriteten i Den Norske Amerikalinje; hovedeier og styreformann var Nils Jørgen Astrup, sønn av Nils E. Astrup og bror av Hans R. Astrup.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.