Ro/Ro-skip

Et ro/ro-skip blir lastet med containere gjennom en akterrampe. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Av /KF-arkiv ※.
Ro-ro-skipet Höegh Tracer
En truck losser tunge kolli på en tralle fra ro/ro-skipet Höegh Tracer i Port Newcastle i Australia.
Av .

Ro/ro-skip er fartøy der lasting og lossing skjer ved at lasten kjører selv på egne hjul eller trekkes på spesielle traller. Betegnelsen er en forkortelse for roll on/roll off.

Faktaboks

Etymologi
engelsk roll on/roll off, ‘rull på/rull av’

Lasting og lossing skjer via en stor akterport, en baugport eller sideporter. Dersom fartøyet har flere dekk, er disse forbundet med hverandre gjennom ramper. Ro/ro-teknikken gir stor fleksibilitet og rask lossing og lasting da det ikke er bruk for kraner eller annet løfteutstyr i havnene eller om bord i skipet.

Det finnes mange varianter av ro/ro-skip, blant annet kan de tradisjonelle bilfergene regnes inn i denne kategorien. Andre typer er store kombinerte bil- og passasjerferger som brukes i utenlandstrafikken og som også betegnes som ropax-ferjer. Rene lasteferger som kun tar trailere og annet gods på rullende traller er klassiske ro/ro-skip og brukes mye i blant annet Middelhavet og Østersjøen. I tillegg til trailere og andre kjøretøyer frakter disse skipene gods på traller som containere, skogs- og papirprodukter og tyngre maskinelt utstyr. Rene bilskip som frakter nye biler og anleggsmaskiner fra fabrikkene og ut til forbrukermarkedene for salg kan også regnes inn i kategorien.

Les mer i Store norske leksikon

Faktaboks

ro/ro-skip

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg