. Begrenset gjenbruk

Wilhelmsen ASA, Wilh. (bilde)

Lysaker i Bærum, norsk rederi grunnlagt i 1861, et av Norges største. Virksomheten er konsentrert om linjefart, særlig biltransport, gjennom samarbeidsselskapene Wallenius Wilhelmsen (Wilh. Wilhelmsen eier halvparten), sørkoreanske Eukor (40 %) og American Roll-on Roll-off Carrier (halvparten). Driver også stort innen maritime servicetjenester, bl.a. med selskapene Barber (skipsdrift) og Barwil Unitor (skipsagentur), samt er største eier i flere internasjonale logistikkselskaper. Nesten 400 kontorer i over 70 land. Omsetning ca. 15 mrd. kr med rundt 14 000 ansatte (2005). Konsernsjef er Ingar Skaug, styreleder Morten Wilhelm Wilhelmsen.

Rederiet ble grunnlagt i Tønsberg 1861 av Wilhelm Wilhelmsen, først som et meglerfirma med hovedvekt på svensk trelasteksport gjennom Østersjøen til Frankrike og Spania. I 1865 fikk Wilhelmsen eierandeler i sitt første seilskip, og han ble snart Tønsbergs største reder. Etter at sønnen Halfdan Wilhelmsen i 1890 ble partner i firmaet, gikk rederiet over fra seil til damp. Samtidig utviklet det en utstrakt linjefart over store deler av verden og drev Den Norske Afrika- og Australialinje og Norge–Mexico Gulf Linjen, opprinnelig i samarbeid med bl.a. Fearnley & Eger. Linjefarten ble etter hvert samlet som Wilhelmsen Lines. Rederiet begynte etter 1910 også tankfart. Hovedkontoret ble i 1916 flyttet fra Tønsberg til Oslo, og rederiet utviklet seg til å bli Norges største og et av verdens største på en enkelt manns hånd.

Etter Halfdan Wilhelmsens død i 1923 overtok broren Wilhelm Wilhelmsen ledelsen og opptok senere Kaare Schøning, Niels Werring og sønnen Tom Wilhelmsen som partnere. Under Wilhelm Wilhelmsens ledelse satset rederiet konsekvent på motordrevne linjeskip, mens tramp- og tankskipene ble solgt. Først etter 1950 begynte Wilh. Wilhelmsen igjen tankfart, særlig etter Werrings ønske. Gjennom driften av en linje jorden rundt fra USA til Fjerne Østen og tilbake til USA i samarbeid med amerikanske Barber Steamship Company, fikk rederiet sitt virkelige internasjonale gjennombrudd.

Etter Wilhelmsens død i 1955 fortsatte Werring som leder av rederiet til 1973 og ble etterfulgt av Tom Wilhelmsens sønn, Wilhelm Wilhelmsen, partner fra 1964. Rederiet satset fra 1970-årene særlig på oppbyggingen av en flåte med container- og biltransportskip (ro/ro-skip). Det overtok Den Norske Amerikalinje i 1995, da hovedsakelig bilskip, og startet i 1999 samarbeidet med svenske Wallenius Lines i Wallenius Wilhelmsen. Tankfarten ble avviklet i 2002, og i 2005 overtok rederiet skipsutstyrsselskapet Unitor og slo det sammen med sin øvrige virksomhet på feltet. Hovedkvarteret flyttet i 1995 til Lysaker.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.