Beretningen om ættestupet utløste en omfattende faglig debatt på 1800- og 1900-tallet. Kunne man feste lit til at man i Norden kvittet seg med eldre og uføre på denne måten eller var det hele mytisk oppspinn? Også andre kilder til rituelle selvmord eller drap på gamle og uføre i førkristen tid ble trukket inn i debatten. Flere antikke forfattere forteller om en slik praksis blant fremmede folkeslag. Pomponius Mela skriver at skyterne styrtet seg i havet fra en klippe når de ble gamle, mens Prokopios forteller at herulene dolket og brente de gamle. Nå kan den islandske sagaforfatteren også ha blitt påvirket av fortellinger om eskimoiske eller samiske dødsritualer der de eldre kunne be om å få dø eller som i Norrland bli drept ved drukning, aking utfor et stup eller innesperring i et hult tre.
Også i det sørsamiske samfunnet i Norge er det tradisjon om at ættestup har forekommet. Det hellige fjellet Skjolden i Nærøysund i Namdalen hadde ættestup der gamle og syke samer ble sendt utfor i pulk for å dø da de ikke lenger kunne være med på flyttingen.
Når tradisjonen omkring ættestup ble så sterk i Sverige, har det nok sammenheng med at fortellingen i Gautreks saga ble spredt til folk flest gjennom bøker om svensk historie og etter hvert skolebøker. Romantikkens svermeri for den gotiske fortiden spilte også inn. På 1930-tallet visste alle eldre mennesker i Småland at svenskene hadde tatt livet av de gamle i hedensk tid.
Forestillingen om ættestup har også blitt styrket av at det i Sør-Sverige er flere bratte berg som skal ha blitt brukt som «ättestupor». Etter alt å dømme er dette en relativt ung tradisjon som har oppstått etter at man har begynt å lete etter egnede lokaliteter. Her har geologien spilt på lag, da Västergötland er et platålandskap med bratte stup.
Selv om det i et yngre tillegg til den islandske Landnåmaboken fortelles at noen lot drepe gamle mennesker i et uår, er det ikke noe som tyder på at ættestup har vært en virksom praksis i det norrøne samfunnet.
Kommentarer (2)
skrev Christian Stranger-Johannessen
Det er en stavefeil her:
På 1930-talle
skrev Audun Dybdahl
Takk for kommentaren. Skrivefeilen er nå rettet opp. MVH Audun Dybdahl
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.