En streng bruk av begrepet tegneserieroman er at ordet bare omfatter avsluttede fiksjonshistorier samlet mellom to permer. Men det er vanlig å bruke det også om føljetonger som Nordlys, kortere historier i albumformat og bøker som samler tegneseriehefter. For eksempel omtales ikke Sandman- og Batman-hefter som tegneserieromaner, men det brukes gjerne om bøkene som samler heftene.
Et mer omfattende begrep, tegneseriebok, omfatter også bøker som samler avisserier og kortere serier, antologier og ikke-lineære serier, samt sakprosa i tegneserieformat. Men begrepet tegneserieroman brukes også gjerne om de journalistiske seriene til Joe Sacco, Steffen Kvernelands biografiske Munch og bøkene som samler tegneserienovellene til Yoshihiro Tatsumi og amerikanske Adrian Tomine.
I Norge ble overgangen fra hefte og album til bokformat fremskyndet av Kulturdirektoratets innkjøpsordning for tegneserier, som ble innført i 2012. Tidligere hadde produksjonsstøtte vært den viktigste statlige støtten. Men siden verken ordet eller mediet tegneserie har hatt spesielt høy status eller prominent plassering hos norske bokhandlere, har forlagene gjerne foretrukket merkelapper som grafisk roman, billedroman eller lettlest-serie, slik Fontini forlag først omtalte den amerikanske fantasysuksessen Amuletten.
I nominasjonene til illustrasjonsprisene i Visuelt 2024 var begrepsforvirringen total, i tillegg til fire tegneserieromaner ble også følgende begreper brukt: grafisk fortelling (Mora mi av Trond Bredesen), grafisk roman (Grip den føkkings dagen av Kjersti Synneva Moen), akademisk tegneserie (Gooroo Gong Dub av Sam Bannister) og tegneserie (Et godt sted av Zarina Saidova, Villvillmarka: Den siste hodeskallen, tegnet av Martin Mauseth Hvattum).
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.