Yoshihiro Tatsumi

Faktaboks

Yoshihiro Tatsumi
Født
10. juni 1935, Osaka
Død
7. mars 2015, Tokyo
Minuskel ga ut «Kikkeren: Tegnede noveller» (2012), den hittil eneste tilgjengelige Yoshihiro Tatsumi-boken på norsk.

Yoshihiro Tatsumi var en japansk tegneserieskaper, best kjent for å innføre begrepet «gekiga», som fortsatt brukes om manga for et voksent publikum. Gekiga er en japansk parallell til begrep som «undergrunnsserier» og «alternative tegneserier» i vest.

Et alternativ til manga

Tatsumi var ti år gammel da Japan kapitulerte høsten 1945, og i tenårene ble han dypt interessert i den raskt voksende japanske manga-industrien, ikke minst den endeløse kreativiteten og produktiviteten til den populære pionéren Osamu Tezuka.

I 1956 henter Tatsumi inspirasjon fra film noir og hardkokt krim i tegneserieromanen Black Blizzard, om to sammenlenkede fengselsfanger på flukt gjennom en snøstorm. For Tatsumi vil ikke bli som Tezuka og hans likesinnede, han vil ikke lage morsom underholdning for barn og tenåringer. Han foretrakk å lage tegneserier for et voksent publikum, og derfor døpte han i 1957 sine hverdagslige tegneserienoveller for «gekiga», «dramatiske bilder», der «manga» opprinnelig betyr «morsomme tegninger».

Mørkere historier

Tatsumi laget i hovedsak tegneserier for kommersielle utlånsbibliotek i Osaka. Disse utlånsstedene hadde høyere toleranse for eksperimentelle og potensielt støtende serier enn mangaindustrien Osama Tezuka sto i spissen for i Tokyo. Dette skjer rundt ti år før Robert Crumb brøt alle tabuer som frontfigur for en generasjon tegneserieskapere som vil lage tegneserier for voksne, og 20 år før Will Eisner tar i bruk begrepet «graphic novel», tegneserieroman.

I 1960-årene ble det etablert flere japanske blader for voksen, eksperimentell og alternativ manga, som Garo (1964–2002) og COM (1967–72), sistnevnte markerte også at formen var blitt så populær at utgiver Osamu Tezuka også kastet seg på bølgen.

Disse bladene ble et viktig forum for kommende mangastjerner som Katsuichi Nagai, Yoshiharu Tsuge, Murasaki Yamada, Jiro Taniguchi og Tatsumi, men selv følte Tatsumi seg ignorert av de nye gekiga-bladene. «Antagelig likte de ikke at historiene mine skildret menneskets mørke sider. Jeg ble etterlatt av gekiga-bølgen, enda det var jeg som hadde skapt sjangeren. Og etter dette ble historiene mine bare enda mørkere,» sa Tatsumi i et intervju med avisen Dagens Næringsliv i 2012.

Internasjonalt gjennombrudd

Tatsumi var lenge ukjent utenfor Japan, men i 1987 ga forlaget Catalan ut «novellesamlingen» Good-Bye and Other Stories uten at serieskaperen selv visste om det. En av disse ble kjøpt av en 14 år gammel Adrian Tomine, en japansk-amerikansk tegneserieskaper som i 1990-årene selv slo gjennom med lignende hverdagslige tegneserienoveller.

I 2005 frontet Tomine det canadiske forlaget Drawn & Quarterlys storsatsing på Tatsumi, som startet med The Push Man and Other Stories fra 1969; korte historier med unge, urbane, ensomme og seksuelt frustrerte menn i hovedrollen. Her var pådytteren på T-banen, halliken, søppelbrenneren og mannen som lever av å vise pornofilmer i private selskap, de fleste preget av preget av seksuell frustrasjon, sjalusi og selvdestruktivitet.

Figurene i Tatsumis historier er sliterne som ble sittende igjen nederst på rangstigen mens resten av verden farer forbi. De var for unge til å tilhøre krigsgenerasjonen i Japan, men også for gamle til å oppfølge de stadig stigende kravene til utdanning og karriere i det nyindustrialiserte Japan.

«Historiene dreide rundt grått hverdagsliv og øyeblikk med overraskende vold og seksualitet, begge ekstremiteter som både var forfriskende og forstyrrende for meg. Dette var ikke endimensjonale helter og skurker, dette var ekte mennesker: ansikter i mengden, tilsynelatende tilfeldig plukket ut, og deretter gransket ned til deres mørkeste, mest private stunder,» skrev Tomine i sin introduksjon. Det canadiske forlaget fulgte opp med samlingene Abandon the Old in Tokyo (2006, japansk utg. 1970) og Good-Bye (2008, japansk utg. 1972)

Selvbiografi og dokumentarfilm

Parallelt med den internasjonale suksessen opplevde Tatsumi en økende interesse for sine gamle tegneserier også hjemme i Japan, og han takket for oppmerksomheten ved å skrive og tegne den 850 sider lange selvbiografien A Drifting Life, utgitt i to bind i Japan i 2008 og samlet av Drawn & Quarterly året etter.

Tatsumi skildrer her sin egen oppvekst og altoppslukende interesse for manga, samt kampen for å skape manga for et voksent publikum. Tatsumi fikk en rekke japanske og internasjonale priser for A Drifting Life, blant annet den japanske Osamu-prisen, to amerikanske Eisner-pris og én fransk Angoulême-pris.

Drawn & Quarterly har også oversatt Black Blizzard (2010) og Fallen Words (2012), en samling med historier fra det gamle Japan. Minuskel Forlag har gitt ut boken Kikkeren: Tegnede noveller (2012), en norsk oversettelse av The Push Man.

Eric Khoo, en filmregissør og tegneserieskaper fra Singapore, har laget den animerte dokumentarfilmen Tatsumi (2011) om livet og kunsten til Tatsumi.

Tatsumi døde av kreft i 2015.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg