Alan Moore, britisk tegneserieforfatter, sentral i utviklingen av nyere angloamerikanske tegneserier. Han har skapt flere figurer, men er vel så kjent for sin evne til å puste nytt liv i gamle superhelter, klassiske romankarakterer og historiske skikkelser. Flere av tegneseriene er filmatisert. 

Moore skapte seg først et navn i engelske blader som 2000 AD og Warrior, der han blant annet skapte tegneserier som henholdsvis The Ballad of Halo Jones (1984-86) og V for Vendetta (1982-89, filmatisert i 2005).

I 1983 ble han hyret av det amerikanske tegneserieforlaget DC Comics, i et håp om å redde skrekk/superhelt-serien Swamp Thing (1971-) fra nedleggelse. I løpet av fire år reddet ikke bare Moore bladet, men revitaliserte også skrekkserien og la grunnlaget for en «britisk invasjon» av britiske forfatterkollegaer som Neil Gaiman, Grant Morrison, Peter Milligan og Garth Ennis. Swamp Thing dannet også skole for utgivelsene på det som ble DC-etiketten Vertigo, som ga ut flere lignende serier i grenselandet mellom superhelt, fantasy og skrekk: Sandman, Doom Patrol, Preacher og Hellblazer, sistnevnte med den Moore-skapte okkulte privatdetektiven John Constantine i hovedrollen.

Suksessen ga Moore nye muligheter hos forlaget. Han fikk fullføre den dystopiske science fiction-serien V for Vendetta, skrev Batman: The Killing Joke (1988, norsk utg. Batman: Det glade vanvidd) og ikke minst den ambisiøse superheltsagaen Watchmen (1986-87, norsk utg. Vektere, filmatisert i 2009), av mange regnet som Moores hovedverk.

Forholdt til DC surnet som følge av krangling om rettigheter og royalties i forbindelse med Watchmen, der figurene var skapt av Moore og tegneren Dave Gibbons, selv om de i sin tur var basert flere av figurene til Steve Ditko. I 1989 avsluttet Moore samarbeidet med forlaget, forlot superheltenes verden og satset på ambisiøse verk innenfor realistiske rammer og på mindre forlag. Den ufullendte Big Numbers (1990) koblet engelsk sosialrealisme med tallteori, From Hell (1991-96, filmatisert i 2001) var en «historisk obduksjon» av Jack the Ripper, mens Lost Girls (1991-2008) var Moores forsøk på å skape kunstnerisk pornografi, med romankarakterene fra Peter Pan, Alice i eventyrland og Trollmannen fra Oz i hovedrollene. Dessverre ble alle tre prosjektene forsinket av forlagenes økonomiske utfordringer. Moore rakk også å skrive sin første roman, Voice of the Fire (1996).

Parallelt med dette vendte Moore tilbake til superheltene. Han skrev den nostalgiske miniserien 1963 (1993), og skrev hefter med noen av 90-tallets mest populære serieskaperes superhelter: Rob Liefelds Supreme, Jim Lees WildC.A.T.S og Todd McFarlanes Spawn. I 1999 fikk Moore sin egen etikett under Lees forlag Wildstorm, og America's Best Comics ble hjem for en rekke nye blader, der The League of Extraordinary Gentlemen (1999-, filmatisert i 2003), Tom Strong (1999-2006) og Promethea (1999-2005) var de viktigste. Men samme år solgte Lee Wildstorm til DC Comics, og Moore var plutselig tilbake hos forlaget han hadde sverget å aldri jobbe med igjen.

Samarbeidet med DC varte til 2006, da America's Best Comics ble nedlagt. Igjen forlot Moore den amerikanske tegneserieindustrien i oppgitthet, og siden har han konsentrert seg om å fortsette den litterære leken med klassiske romanhelter fra bøkene til Jules Verne, Henry Rider Haggard og H. G. Wells i The League of Extraordinary Gentlemen, fullføre Lost Girls, skrive skrekkserier for forlaget Avatar Comics, der en bredt anlagt utforskning av livet og karrieren til H.P. Lovecraft har vært viktigst, samt starte magasinet Dodgem Logic (2009-2011). I tillegg driver Moore med flere musikalske prosjekter, og han har vært selverklært magiker siden 1993.

I 2016 ga Moore ut sin andre roman, over 1200 sider lange Jerusalem, samtidig som han erklærte at han rundet av karrieren som tegneserieforfatter, med unntak av arbeid med den interaktive tegneserie-appen Electricomics.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.