plane

Motorkraften tvinger baugen over vannet og er i ferd med å løfte skroget. Dette er den mest energikrevende fasen.

Artikkelstart

Plane er et fartøys glidende bevegelse over vannflaten på grunn av hydrodynamisk løfteeffekt ved høy hastighet.

Faktaboks

Uttale
plˈane
Etymologi
av svensk plana

For å oppnå planing må et objekt, avhengig av vekt og form, ha nok bevegelsesenergi og rett vinkel mot vannet, slik at objektet løftes opp av denne energien. Et eksempel på dette er steiner, som ikke har oppdrift nok i vannet til å holde seg flytende. Ved å kaste en flatt formet stein i en slak vinkel mot vannflaten, vil den horisontale energien omformes til vertikal energi via steinens flateareal som presser vannet nedover. Motkraften som oppstår på grunn av dette vil være sterkere enn tyngdekraften som senker steinen, slik at den glir over vannflaten. Etter hvert som bevegelsesenergien fra kastet avtar, vil tyngdekraften overstige løftekraften, og steinen synker.

Det samme prinsippet brukes om planende båter, der den horisontale energien skapes av motorkraft eller seilkraft. Ved en viss hastighet oppnår skroget den løftende effekten som først hever baugen opp over vannet, før resten av skroget legger seg oppå vannflaten. Når fartøyet har nådd dette punktet, behøver det kontinuerlig kraft fra motor eller seil og rett vinkel mot vannflaten for å holde plan. De fleste båter bygget for planing vil automatisk trimme skrogvinkelen, i tillegg kan det ofte trimmes ved hjelp av justerbare propellstammer eller hekkaggregat.

Vannmotstanden er betydelig redusert når et skrog planer, slik at motoreffekten kan senkes etter at skroget har løftet seg, men fortsatt holde fartøyet i plan. For å enkelt plane er denne typen skrog formet med relativt flat V-formet bunn for å lett løfte seg, men samtidig skape retningsstabilitet. Vekten holdes som regel lav for å lette planingen. I teorien kan alle skrog plane, men kjølbåter med deplasementskrog er ofte tunge og har en ugunstig form, som gjør at energien som trengs for å oppnå effekten er ekstremt høy.

Kjøretøy kan oppnå den samme effekten ved å kjøre i høy hastighet over vanndammer på underlaget, se vannplaning.

Historie

De første planende båtene var lette seiljoller i USA og Storbritannia, bygget på slutten av 1800-tallet og tidlig 1900-tall. Gjennom 1900-tallet ble lettere og kraftigere motorer installert i båter, og skrogene kunne bygges lettere enn tidligere, slik at den planende båten ble mer vanlig etter andre verdenskrig. Under krigen var det spesielt den amerikanske og britiske marinen som bygget planende og halvplanende MTB-båter til bruk i strid. Kraftigere påhengsmotorer etter krigen førte til at små båter kunne løftes i plan, og skrogene ble senere utviklet med denne hensikten som hovedfokus i konstruksjon.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg