Paul Hindemith, tysk-amerikansk komponist, en av de førende i sin samtids musikk.

Hindemith ble utdannet både i fiolinspill og komposisjon ved Hochs konservatorium i Frankfurt am Main, og var 1915–23 konsertmester ved operaen der. Han startet Amarkvartetten 1921, der han selv spilte bratsj, og opptrådte også som bratsjsolist. I 1920-årene deltok han som komponist, bratsjist og organisator ved ISCM musikkfester, vant snart et internasjonalt navn og ble den ledende innen nyere tysk musikk. 1927–35 virket Hindemith ved musikkhøyskolen i Berlin, men i 1934 ble hans verker forbudt av naziregimet, og det ble vanskelig for ham i hjemlandet. I 1935 ble han kalt til Tyrkia for å organisere musikklivet der; 1937 foretok han en konsertreise til USA, der han bosatte seg 1940 og ble sjef for musikkavdelingen ved Yale University. Amerikansk statsborger 1946. Virket fra 1940 ved Yale University, etter 1951 vekselvis der og ved universitetet i Zürich, hvor han var professor.

I sine første verker var Hindemith påvirket av Johannes Brahms og Max Reger, senere merkes påvirkningen fra Richard Strauss og Claude Debussy, til han ca. 1920 frigjorde seg fra forbilder. Han begynte da sin antiromantiske periode med verker av mer objektiv karakter, til dels parodiske, med jazzinnslag, mekaniske instrumenter osv. Han ble også en viktig representant for den såkalte Gebrauchsmusik (bruksmusikk), som bevisst underordnet seg formål som lå utenfor de rent musikalske. Stilen ble etter hvert sterkt polyfon med en markert rytme. Impulser fant han særlig i eldre musikk, i formen ble han for en stor del bundet til barokkmusikken. I 1930-årene forandret stilen seg igjen, ble mer emosjonelt preget og fastere tonalt organisert, som i operaen Mathis der Maler (1934–35).

Hindemith skapte sin egen klangstil som han begrunnet teoretisk i Unterweisung im Tonsatz (2 bd., 1937–39). Han utgav lærebøker i musikk og A Composer's World (1952).

Das Nusch-Nuschi 1920
Cardillac 1926, omarbeidet 1952
Neues vom Tage 1929
Mathis der Maler 1934–35
Die Harmonie der Welt 1957
Nobilissima Visione 1938
Das Unaufhörliche (oratorium) 1931
An American Requiem 1946
Mathis der Maler (symfoni) 1934
Symfoni i Ess-dur 1940
Sinfonische Metamorphosen über Themen von Carl Maria von Weber 1943
Symphonia Serena 1946
Sinfonietta i E-dur 1949
Symfoni for janitsjarorkester 1951
Die Harmonie der Welt (symfoni) 1951
Pittsburgh Symphony 1958
Klaver:
De fire temperamenter 1940
Konsert 1946
Fiolin:
Kammermusikk nr. 4 1925
Konsert 1939
Bratsj:
Kammermusikk nr. 5 1927
Konsert 1930
Der Schwanendreher 1935
Trauermusik 1936
Cellokonsert 1940
Hornkonsert 1949
Konsert for trompet og fagott 1949
Seks strykekvartetter
Kleine Kammermusik (for blåsekvintett) 1922
Kvartett for klarinett, fiolin, cello og klaver 1938
Fire sonater for fiolin og klaver 1918–39
To sonater for bratsj og klaver 1919, 1939
To sonater for cello og klaver 1919, 1948
Sonate for viola d'amore og klaver 1923
Sonate for fløyte og klaver 1936
Sonate for obo og klaver 1938
Sonate for fagott og klaver 1938
Sonate for klarinett og klaver 1939
Sonate for trompet og klaver 1939
Sonate for horn og klaver 1939
Sonate for engelsk horn og klaver 1941
Sonate for trombone og klaver 1941
Sonate for kontrabass og klaver 1949
Sonate for tuba og klaver 1955
Sonate 1917
Tre sonater 1936
Sonate for firhendig klaver 1938
Sonate for to klaverer 1942
Ludus tonalis 1942
Das Marienleben 1922–23, omarbeidet 1936–48
To sonater for solobratsj 1919, 1922
Sonate for solocello 1923
To sonater for solofiolin 1924
Tre sonater for orgel 1937–40

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.