Heinrich Schütz, tysk komponist. Utdannet i Venezia hos Giovanni Gabrieli og Claudio Monteverdi. Kapellmester ved hoffet i Dresden fra 1617 til sin død, avbrutt av tre opphold i København i tiden 1633–44. I Tyskland formidlet Schütz de gjennomgripende reformer som fant sted i Italia fra begynnelsen av 1600-tallet.

Tyngdepunktet i hans produksjon ligger i kirkekomposisjoner, som i alt vesentlig er basert på bibeltekster. Hans egentlige skapende virksomhet begynner med de flerkorige Davidssalmer (1619), og fortsetter med firstemmige motetter med generalbass (Cantiones sacrae, 1625), konserter for solostemmer, obligate instrumenter og generalbass (Symphoniae sacrae, 1629, 1647, 1650), Geistliche Concerte for 1–5 stemmer med orgel (1636, 1639) og a cappella motetter (Geistliche Chormusik, 1648). Med sin musikalske karakteriseringskunst fremstiller Schütz i sine fire pasjoner evangelieberetningene på en fengslende måte, med skarpt blikk for de små detaljer og de dramatiske høydepunkter. Andre verker er Jesu syv ord på korset (1645) og Juleoratoriet (1664).

Schütz skrev også den første tyske opera, Dafne (1627), men musikken til denne, som det meste av hans verdslige komposisjoner, er gått tapt.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.