Lek med dreidel

I askenasiske familier er det vanlig at barna leker med en såkalt sevivon (jiddisk dreydel), en spesiell snurrebass.

Lek med dreidel
Av /Getty.
Mange ulike dreideler
Dreideler
Mange ulike dreideler
Av .
Lisens: CC BY 4.0

Dreidel er en jiddisk betegnelse på en spesiell snurrebass som brukes til et spill som er populært blant barn under den jødiske festen hanukka. I Israel er den mer kjent under den hebraiske betegnelsen sevivon. (Begge ordene stammer fra verb som betyr å dreie eller snurre.) Å leke og spille med en dreidel var opprinnelig en askenasisk jødisk skikk, og var tidligere ikke kjent blant sefardiske jøder og jøder i Midtøsten.

Faktaboks

Etymologi

jiddisk dreyen, tysk drehen. (dreie, snurre)

Også kjent som

dreidl, dreydel, trendl, sevivon (hebraisk)

I dag er dreidelen utbredt over alt, ikke minst fordi den er populær i jødiske barnehager og skoler, og også i mange hjem. Å leke med en dreidel regnes som en lek og ikke som en religiøs forpliktelse, mitzva.

Dreidelen er blitt en viktig gjenstand i jødisk kunsthåndverk, men de blir også masseprodusert. I tillegg er det laget en mengde sanger, både på jiddisk, engelsk og hebraisk, som alle handler om den snurrende dreidelen.

Utformingen

En dreiel har en spiss i enden og fire avgrensete kanter. På hver av sidene står en av de hebraiske bokstavene nun, gimel, hei og shin. Nun står opprinnelig for for det jiddiske ordet nisht (ikke noe), gimel står for gants (alt), hei står for halv (halvparten), shin for shtel arayn (legg inn). Disse jiddiske ordene er overtatt fra tilsvarende tyske ord, men skrives med hebraiske bokstaver.

En dreidel kan være laget av mange forskjellige materialer og ha ulik størrelse, farge og dekorasjon. Det finnes i dag dreideler av både tre, metall, plast, glass og keramikk. Noen kan regnes som kunsthåndverk og er hovedsakelig å anse som pyntegjenstander. Andre typer snurrebasser, som egner seg til andre leker, er også populære blant jødiske barn under hanukka.

Opprinnelsen

Hanukkapenger til dreidel-spillet
Sjokoladepenger
Hanukkapenger til dreidel-spillet
Av .
Lisens: CC BY 4.0

Selve spillet går, så vidt man vet, helt tilbake til de gamle grekerne og til romerne, som kalte snurrebassen en teetotum. Den hadde fire latinske bokstaver som sto for ord med samme betydning som de tyske og jiddiske. På 1500–tallet ble spillet populært blant kristne rundt om i Europa, og kan spores i Tyskland allerede på 1500-tallet og i England fra 1700-tallet. Det skal ha vært særlig populært ved juletider. Den nevnes ikke i jødiske tekster før på 1800–tallet, der dette gamle spillet etter hvert også fikk en religiøs betydning.

Spillet

Man spiller om sjokoladepenger, virkelige småpenger, godteri, nøtter eller annet småtteri, og spillet dreier seg om å vinne mest mulig av denne «valutaen». Alle deltakerne sitter rundt i ring og får utdelt samme mengde av det det spilles om. Barna legger så en ting hver i en haug (eller bolle) i midten, og så snurrer de dreidelen etter tur. Hva den lander på, avgjør hvorvidt den som snurret får ingenting, halvparten, alt, eller om han eller hun er så uheldig å måtte legge en ekstra ting i bollen. Den som ikke kan oppfylle dette kravet, går ut av spillet. Spillet fortsetter helt til det bare er én spiller igjen. Det kan finnes litt ulike spilleregler, men det dreier seg alltid om å vinne mest mulig.

Religiøs betydning

Herodes´Tempel

Rekonstruksjon av Herodes´tempel. Israel Museum, Jerusalem.

Herodes´Tempel
Av .

Den mest utbredte rabbinske forklaringen på spillets jødiske bakgrunn er at det kan føres tilbake til det andre århundret fvt., da den gresksyriske selevkidekongen, Antiokhos Epifanes, innførte forbud mot praktiseringen av jødiske skikker i Jerusalem. Siden det var forbudt å studere Toraen, skal elevene da ha gjemt tekstene sine, og latt som om de lekte med en dreidel hvis en kontrollør dukket opp. Undertrykkingen av Judeas jødiske befolkning førte til de såkalte makkabeerkrigene som startet i 167 fvt. og endte med jødisk seier og gjeninnvielse av tempelet i Jerusalem i 164 fvt. Det er denne innvielsen som feires under den åtte dager lange hanukka-festen, der både seieren og innvielsen står i sentrum.

Rabbinerne har også gitt de fire bokstavene ny betydning. Den vanligste forklaringen er at de skal representere den hebraiske setningen: Nes gadol haia sham (Et stort under skjedde der). Underet det siktes til er det som utgjør hovedmotivet under feiringen av hanukka, nemlig at Gud skal ha latt en liten skvett tempelolje brenne i hele åtte dager lenger enn forventet. (Det tok åtte dager å lage ny tempelolje, noe man trengte under innvielsen.) I Israel har de fleste dreideler erstattet den siste bokstaven (shin, der) med peh, som betyr her.

Andre tolkninger

Kunsthåndverk
Dreideler av elfenben
Kunsthåndverk
Av .
Lisens: CC BY 4.0

Som alltid innenfor jødedommen finnes det mange forklaringer på de fleste spørsmål, så også når det gjelder dreidelens symbolikk. Både ortodoks jødedom og den mystiske retningen, kabbala, gir bokstavene også en dypere mening. Nun, gimmel og shin kan da stå for sjel, kropp og forstand. Hei skal stå for alt, siden mennesket består av de tre forutgående elementene. Andre mener bokstavene viser til de mange prøvelsene jødene har gjennomgått gjennom tidene, og hvilke fremmede makter som forsøkte å knuse dem, både deres sjel, kropp og intellekt. De fire bokstavene skal minne om Babylonia (eksilet), Persia, Hellas (de hellenistiske selevkidene) og romerne, som brente tempelet i Jerusalem og derfor var enda verre enn de andre. Også forestillingen om den kommende Messias knyttes til disse fire bokstavene på ulikt vis.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg