Den amerikanske klipperen Sovereign of the East (1852), var laget for å kunne gå i tefart.

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Tefart var en historisk sjøtransport av te, krydder, opium, passasjerer og post mellom Europa og Asia.

Faktaboks

Etymologi
siste ledd av middelnedertysk vart, ‘reise’
Også kjent som

krydderfart

Tefarten knyttes til 1800-tallet, seilskutetida, og imperialismen, der handelskompani og redere benyttet klippere for å få lasten hurtig fram. Dette gjaldt spesielt for tebladene, som var avhengige av å komme fort til Europa før de ble dårlige.

Tefarten var i omtrent like stor grad en konkurranse mellom ulike rederi, ingeniører, kapteiner og nasjoner. Dette var en anledning til å vise fram ny teknologi, demonstrere makt, status, og å vinne kappløp. Svært store beløp ble satset på de ulike klipperne i organiserte pengespill. Hver vår, rundt mai måned, gikk det sport i å være det første skipet som la til kai i Storbritannia med årets første te fra Kina. Det mest kjente blant disse kappløpene var Det store tekappløpet i 1866.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg