T-55, sovjetisk stridsvogn, opprinnelig produsert som T-54, den mest produserte serien stridsvogner etter de annen verdenskrig. T-54 og T-55 ble levert til over 35 nasjoner, og er fremdeles i bruk i flere lands væpnede styrker.

T-54, som ble begynt produsert i 1947, var basert på stridsvognen T-44, som igjen var en omfattende omarbeidelse av T-34. Etter en modernisering av T-54 i 1958, som blant annet introduserte et nytt tårn, ble betegnelsen endret til T-55. Stridsvognen ble og produsert på lisens i Polen og Tsjekkoslovakia, og en variant av T-54 ble produsert i Kina som type 59.

I alt ble omkring 40 700 T-54 produsert (hvorav omkring 35 000 i Sovjetunionen, omkring 3000 i Polen, og omkring 2700 i Tsjekkoslovakia), og over 43 000 T-55 produsert (hvorav omkring 28 000 i Sovjetunionen frem til 1981, omkring 7000 i Polen frem til 1979, og over 8000 i Tsjekkoslovakia frem til 1983). I tillegg er et større antall av den kinesiske varianten type 59 produsert, både for den kinesiske hæren og for eksport.

En rekke stridsvogner basert på T-54 og T-55 er og blitt produsert. Den kinesiske type 69 er en videreutvikling av type 59, og de rumeske TR-580, TR-85 og TM-800 er alle basert på T-55.

I Egypt er 260 T-54 og T-55 modernisert, i samarbeid med General Dynamics, og har fått navnet Ramses II. Iran har omkring 150 moderniserte T-54 som har fått betegnelsen T-74 Safir. Og i Israel har erobrede T-54 og T-55 stridsvogner blitt oppgradert og fått betegnelsen Ti-67.

En rekke varianter av både T-54 og T-55 er produsert. Eksempelvis er varianten T-55AM utrustet med en 100 mm kanon, en koaksial 7,62 mm mitraljøse, og en 12,7 mm mitraljøse. Den er utstyrt med en dieselmotor med en ytelse på 602 hk, pansring er 20−203 mm stål og komposittpanser, og den har et mannskap på fire. Vekt 41,5 tonn, lengde (skrog) 6,45 m, toppfart 50 km/t, rekkevidde opptil 450 km, opptil 650 km med eksterne drivstofftanker.

  • Lüdeke, Alexander: Kampfpanzer, 1945−1970, Motorbuch Verlag, Stuttgart, 2013

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.