Høsten 1867 drev Amazon på land i en storm ved Nova Scotia, og hun ble forlatt som vrak. I løpet av de neste årene havnet Amazon i amerikansk eierskap, og vekslet mellom flere eiere som satte i stand en restaurasjon og utbygging, i tillegg til å døpe om skuta til Mary Celeste. Blant eierne i det nye rederiet ble Benjamin Spooner Briggs kaptein over den oppgraderte seilskuta.
Høsten 1872 var Mary Celeste igjen rigget og klar til å gå i handelsrute mellom Amerika og Europa, og Briggs hadde valgt det nye mannskapet som skulle seile den første turen over Atlanteren. Skipet lå i New York i påvente av bedre værforhold, og forlot havnen med kaptein Briggs, hans familie og mannskap 7. november.
Et annet skip, Dei Gratia, forlot havnen i New York 15. november med kurs mot Gibraltar, og ble seilende i samme rute som Mary Celeste som hadde åtte dagers forsprang. Da Dei Gratia lå mellom Azorene og kysten av Portugal 4. desember, oppdaget kaptein David Morehouse og mannskapet et skip med ustø kurs. En livbåt ble låret og rodd mot skipet, som viste seg å være Mary Celeste.
Det ble funnet drivende halv seilføring og uten mennesker om bord, og den siste loggføringen viste datoen 25. november med koordinatene 37°1′N 25°1′V, sørøst av Azorene. Kaptein Benjamin Brigg, hans kone, deres to år gamle datter og et mannskap på åtte var forsvunnet. Lasten var urørt, og det var mat og vann ombord. Riggen hadde noen mindre skader, og livbåten var borte.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.