Avisoppslag, Mary Celeste
Gåten om Mary Celeste har levd siden det ble funnet drivende i 1872.

Mary Celeste var et kanadisk seilskip som er kjent som et av historiens mest omtalte «spøkelsesskip», etter at det ble funnet drivende i Atlanterhavet i 1872. Mysteriet om hva som skjedde med menneskene om bord har aldri blitt oppklart.

Faktaboks

Også kjent som

Marie Celeste

Tidlig historie

Skipet var en skonnertbrigg konstruert for tømmerlast og annet gods til fart langs kysten av Nord-Amerika, og krysninger over Atlanteren. Det ble sjøsatt under navnet Amazon, ved Joshua Dewards verft i Nova Scotia, Canada i 1861. Fartøyet var rundt 30 meter langt, åtte meter bredt, og hadde en tonnasje på ca. 200 registertonn. Et partsrederi bestående av ni personer hadde finansiert skuta, og den første kapteinen var Robert McLellan som også var eier. Kort tid etter overtok John Nutting Parker som kaptein.

Mary Celeste gikk årene etter i fart mellom De vestindiske øyer, Middelhavet og England. I løpet av denne perioden overtok kaptein William Thompson kommandoen, og videreførte handelsruten fram til det ble solgt til amerikanske eiere i 1868.

Nytt eierskap og forsvinning

Høsten 1867 drev Amazon på land i en storm ved Nova Scotia, og hun ble forlatt som vrak. I løpet av de neste årene havnet Amazon i amerikansk eierskap, og vekslet mellom flere eiere som satte i stand en restaurasjon og utbygging, i tillegg til å døpe om skuta til Mary Celeste. Blant eierne i det nye rederiet ble Benjamin Spooner Briggs kaptein over den oppgraderte seilskuta.

Høsten 1872 var Mary Celeste igjen rigget og klar til å gå i handelsrute mellom Amerika og Europa, og Briggs hadde valgt det nye mannskapet som skulle seile den første turen over Atlanteren. Skipet lå i New York i påvente av bedre værforhold, og forlot havnen med kaptein Briggs, hans familie og mannskap 7. november.

Et annet skip, Dei Gratia, forlot havnen i New York 15. november med kurs mot Gibraltar, og ble seilende i samme rute som Mary Celeste som hadde åtte dagers forsprang. Da Dei Gratia lå mellom Azorene og kysten av Portugal 4. desember, oppdaget kaptein David Morehouse og mannskapet et skip med ustø kurs. En livbåt ble låret og rodd mot skipet, som viste seg å være Mary Celeste.

Det ble funnet drivende halv seilføring og uten mennesker om bord, og den siste loggføringen viste datoen 25. november med koordinatene 37°1′N 25°1′V, sørøst av Azorene. Kaptein Benjamin Brigg, hans kone, deres to år gamle datter og et mannskap på åtte var forsvunnet. Lasten var urørt, og det var mat og vann ombord. Riggen hadde noen mindre skader, og livbåten var borte.

Mysteriet

Saken vakte stor oppsikt. Sir Arthur Conan Doyle skrev romanen Marie Celeste i 1884, som forsterket mystikken rundt hendelsen, og Mary Celeste har siden vært et av historiens mest omtalte «spøkelsesskip». Skipet ble siden senket av sin siste kaptein som ledd i en forsikringssvindel. Vraket ble funnet sommeren 2001 av et lag dykkere og arkeologer på Rochelais-revet utenfor kysten av Haiti.

Det er ulike teorier rundt hva som kan ha skjedd med skipet. Piratangrep, svindelforsøk, mytteri, uvær, kollektivt selvmord, isfjell, skypumper, og andre teorier er lagt fram, men ingen av disse er ansett som sannsynlige.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg