Bunaden har vært i produksjon siden 1920-tallet i litt ulike varianter. Heimen Husflid i Oslo fører den som «Østerdalsbunad, gammal modell», mens den på Tynset blir forhandlet som Nord-Østerdalsbunad. Den har utgangspunkt i eldre draktplagg fra Østerdalen, men framstår ikke som et nøyaktig bilde av klesskikken fra en gitt tidsperiode.
Faktaboks
Draktskikken i Østerdalen er ikke fullstendig undersøkt, sjøl om flere har arbeidet med den til ulike tider. Blant annet er det usikkert hvor store forskjeller det har vært mellom Sør-Østerdal og Nord-Østerdal. Norsk Institutt for bunad og folkedrakt har i samarbeid med lokale krefter registrert plagg i privat eie i Nord-Østerdal. Dette materialet gir grunnlag for å arbeide videre med den tradisjonelle draktskikken, og eventuelt rekonstruere en bunad som er en mer nøyaktig kopi av folkedraktene fra en bestemt tidsperiode. Slik bunaden framstår i dag, bærer livet og lomma preg av rokokko fra slutten av 1700-tallet, mens stakken, forkleet og skjorta viser mer av draktskikken rundt 1850.
Det som har utgjort det tydeligste skillet i folkedraktskikken for kvinner i Østerdalen, er hvordan ulike hodeplagg er brukt i ulike områder. Helga Reidun Bergebakken Nesset, som i 2001 skrev ei studentoppgave om dette på studiet «Drakt og samfunn», viser at skillelinjene følger de gamle kirkesognene i Nord-Østerdalen. Tolga og Os følger samme skikk som Røros, og har brukt den såkalte ørhuva. Kvinnene i det gamle Tynset prestegjeld brukte den såkalte honnluva, som også er i bruk til dagens bunad fra Nord-Østerdalen. Dette prestegjeldet omfattet også Alvdal og nedre Folldal. De øvre bygdene i Folldal sognet til Dovre og Lesja, og her hadde hodeplaggtradisjonen større fellestrekk med Nord-Gudbrandsdalen. I grenseområdene mot Sør-Østerdal, i Rendalen og Stor-Elvdalen er skillene ikke like tydelige, men heller ikke like godt undersøkt.
Bunaden fra Nord-Østerdalen fører videre en del av de trekkene som ble etablert i bunadene fra Os og Tynset tidlig på 1930-tallet. Samtidig har snittet i livet endret seg noe. Etter at Husfliden i Oslo gikk foran og endret sømmetoder i bunadene sine i 1950, fulgte mange andre produsenter etter. Materialtilgangen er også blitt mye bedre, og etter som nye stoff er satt i produksjon, har også variasjonsmulighetene økt. Dermed framstår også denne bunaden som mer historisk i utførelse og materialbruk i dag enn de første bunadene gjorde.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.