Gjertz var opptatt av likestilling mellom kjønnene og representerer en generasjon av kvinner som tok frihetstankene fra den franske revolusjonen på stort alvor. Hun ble inspirert av de demokratiske og sosialistiske idéstrømningene som drev frem mot revolusjonen.
Gjertz var nær venn av maleren, forfatteren og kvinnesakspioneren Aasta Hansteen (1824–1908) og viste stor interesse for kvinnens plass i samfunnet. I et brev til Aasta Hansteen skrev hun:
«Er det ikke Uret, at Damerne skulle betragtes som ufornuftige Dyr, som aldrig kan blive myndige, som kun skal være smugt Legetøi for Manden. Men jeg vil ikke, det skal være saa; jeg vil være fri. Jeg kan ernære mig selv, jeg behøver ikke at være afhængig af denne dumme Verden, som er saa fuld af Fordomme.»
Med denne bakgrunn kom Jacobine Gjertz i konflikt med sin klaverlærer Kalbrenner. Han ville nemlig ikke at hun skulle spille verk av Franz Liszt. Årsaken lå i tidens kvinnesyn: Kalkbrenner mente at Liszts musikk ikke passet for en kvinne, hans bruk av fysisk kraft for å skape orkestrale effekter på klaveret var helt enkelt ukvinnelig og upassende. Men Kalbrenner fikk svar på tale for Jacobine Gjertz tok sitt monn igjen – på sine senere konserter hadde hun alltid verk av Liszt på programmet.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.