Faktaboks

Emma Dahl

Emma Amalie Charlotte Freysse. Kunstnernavn Emma Freysse-Sessi

Født
6. april 1819, Plön, Tyskland
Død
13. desember 1896, København, Danmark
Emma Dahl
Emma Dahl
Av /Norsk Folkemuseum.

Emma Dahl var en norsk komponist, sangerinne og sangpedagog. Hun stod bak musikksalonger som ble et kjent fenomen i Kristianias kulturliv, der man kunne regne med å møte tilreisende kunstnere i tillegg til hovedstadens kulturelite.

Dahl komponerte over 40 romanser og stykker for klaver i tillegg til undervisningsstoff for sangere. Med Dahl fikk hovedstaden en kvinnelig komponist med musikkteoretisk kunnskap og innsikt. For første gang fikk man også en kvinnelig stemmepedagog med teknisk skolering og erfaring.

Komponisten Halfdan Kjerulf skrev en informativ og positiv anmeldelse i avisen «Den Constitutionelle» om hennes sanglige prestasjoner etter tre konserter hun ga i Kristiania i 1840.

Estetikk

Dahl debuterte som Agathe i Jegerbruden av Carl Maria von Weber, hvilket tyder på at hun har hatt en lyrisk-dramatisk stemmetype. Formmessig bestod hennes romanser av tyske lieder i tillegg til en rekke sanger til tekster av Bjørnstjerne Bjørnson og Henrik Ibsen. Romansene viser en naturlig melodisk evne med en klaverstemme som skaper stemning og klar og tydelig tekstfortolkning. Klaverakkompagnementet er både bevisst og selvstendig utformet. I manuskript finnes forarbeider til scener fra Ibsens Kongsemnerne for kor og orkester og tyder på at ambisjonene strakk seg langt ut over salongkomponisten. «Margretes Vuggesang» fra Ibsens drama ble den mest kjente av sangene.

Biografi

Emma Dahl ble født i Plön i Schleswig-Holstein som Emma Amalie Charlotte Freysse. Med kunstnernavnet Emma Freysse-Sessi turnerte hun i Skandinavia i 1840, og de tre konsertene hun gjorde i Kristiania, førte til at Halfdan Kjerulf fikk øynene opp for hennes sanglige prestasjoner. Hun ble ganske fort engasjert ved Christiania Theater. Bokhandler Johan Dahl var Emma Freysses impresario, og de giftet seg i 1842. Imidlertid avsluttet hun sitt faste engasjement ved teatret, men gjorde senere flere gjesteroller.

Dahl ga også konserter uten i landet. I 1850-årene, da nasjonalromantikken fikk sitt gjennombrudd, presenterte hun «norske Fjeldsange» i telemarksbunad ved flere konserter.

Ekteparet Dahl gjorde store anstrengelser for at hun skulle gjøre et internasjonalt gjennombrudd som sopran i Paris og Berlin, men uten å lykkes. Derimot fremstod Emma Dahl i mange år som en av de fremste operasangerne i Norges hovedstad.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Norges Musikkhistorie bind 2 (hovedred. Arvid O. Vollsnes), Oslo 2000

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg