Grete Rønning er en norsk keramiker og industridesigner. Hennes arbeider kjennetegnes ved de stramme formene i kombinasjon med stilsikre dekorer. Hennes servise Saturn kom på markedet i 1984 og er fortsatt i produksjon.
Grete Rønning
Faktaboks
Grete Ruud
- Født
- 28. juli 1937, Åmot
Utdannelse
Rønning studerte på keramikkavdelingen ved Statens håndverks- og kunstindustriskole i årene fra 1954 til 1958. Der hadde hun Jens von der Lippe og Ingeborg von Hanno som lærere. Da Porsgrunds Porselænsfabrik i 1956 utlyste en konkurranse ved keramikkavdelingen om å tegne mønster til Tias Eckhoffs middagsservise Hankø, stakk hun av med førstepremien på 100 kroner.
Tidlig karriere
Det samme året Rønning sluttet på keramikkavdelingen, begynte hun ved brukskunstsenteret PLUS keramikkverksted. Der laget hun og studiekameraten Gro Bergslien egne arbeider og modeller etter verkstedets kunstneriske leder Rolf Hansen. Tiden på PLUS var nokså kaotisk den første tiden etter etableringen i 1958, så i 1960 sluttet hun og begynte som formgiver ved Porsgrunds Porselænsfabrik.
Porsgrunds Porselænsfabrik
Første tiden på Porsgrunds Porselænsfabrik virket hun og kollegaen Leif Helge Enger på verkstedet til Konrad Galaaen. De laget rustikk keramikk i chamotteleire og feltspatglasur og stilte ut sammen på Foreningen Brukskunsts Høstmønstring i 1962. Utover 1960-tallet tok Rønning tak i oppgaver av mer designorientert karakter, særlig som dekoratør. I 1968 vant hun gullmedalje i Norges Glass- og Stentøihandleres Forbunds suvenirkonkurranse for en vikingskipsdekor i gull.
Jugendstilinspirert Marguerite
I et intervju med Aftenposten i 1967 uttalte Rønning at hun var fascinert av jugendstilen, og at det var behov for mer glidende linjer «efter alle disse årene med rette vinkler og firkanter». Noen år senere tegnet hun serviset Marguerite med lekende, popinspirert blomsterdekor i flytende blått. I perioden 1970–1975 designet Rønning også modeller for den sammenslåtte bedriften Porsgrunds Porselænsfabrik og Egersunds Fayancefabrik, deriblant Napoli, sammen med Eystein Sandnes.
Octavia med de mange dekorer
Nokså vesensforskjellig fra den freidige Marguerite var Rønnings Octavia, som kom i 1977. Christiania Glasmagasin markedsførte serviset som rent og høyst moderne. Det som først og fremst kjennetegner Octavia, er servisets kantete former. Asjetter, kanner, skåler og kopper er ikke runde, men med svake knekker. Octavia var takket være den kantete formen særs egnet ulike grafiske dekorer. Elegant og tidstypisk for 1980-tallet var servisets strekdekor Pisa Sort og Pisa Rosa. Til sammenligning var Rønnings dekor Blå Anemone fra 1978 mer et gjensyn med tyskøsterriksk senjugenddekor. På kaffekannen er de vertikale, grønne linjene det bærende elementet. Langs randen går et bånd med blomster og blader. Helhetsinntrykket er svært arkitektonisk og meget vellykket.
Saturn – en klassiker
I 1984 kom hennes Saturn på markedet. Karakteristisk er servisedelenes repeterende sirkelformer og den ringformede relieffdekoren som illuderer planeten Saturns ringer. Serviset kommer med en rekke dekorer. Mest kjent er Ferdinand Finnes dekor Citron i gult og med frukter og bær inspirert av middelhavskulturen. Samme år som Saturn ble lansert, ble det tildelt prisen «Form 84» under Frankfurtermessen i 1984.
TID – et samarbeidsprosjekt
Sammen med Ragnhild Wik, Sønke Mahler og Porsgrunds Designteam utformet Rønning det klassiske proporsjonerte serviset TID i benporselen. Stilistisk har det sine røtter i nyklassisismens formspråk fra århundreskiftet 1700/1800. Som Saturn er det også utstyrt med en relieff randdekor. I dette tilfellet er inspirasjonen hentet fra snittet på en 64 år gammel eikestamme.
Premier og utmerkelser
Rønnings kunstnerskap preges av gjennomtenkte løsninger – både som formgiver og dekoratør. Det har resultert i at hun mottatt flere nasjonale og internasjonale utmerkelser, deriblant gullmedalje ved den internasjonale keramikkutstillingen i Faenza i 1965, og årets beste suvenir to ganger, i 1968 og 1972. Hun har også mottatt Merket for god design to ganger og Klassikerprisen for god design én gang.
Hun er representert i Nasjonalmuseet og Museo internazionale delle ceramiche i Italia.
Utstillinger
- Porsgrunds Porselænsfabrik, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1980
- Design in Scandinavia, Australia, 1968–1969
- Norwegische Gebrauchskunst, Kiel, Tyskland, 1966
Les mer i Store norske leksikon
Eksterne lenker
Litteratur
- Holt, Cecilie Tyri (2022). Hearts and pines : fem designere fra Porsgrunds Porselænsfabrik og kunstnere på verksted 1400°, Spriten forlag Kunsthall Grenland
- Gundersen, Tønnes H. (2011). Egersunds Fayancefabrik, Egersund Fayancemuseum
- Gaustad, Randi og Leena Mannila (1985). Porsgrund Porselen 100 år, Kunstindustrimuseet i Oslo / Landsforbundet Norsk Brukskunst
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.