Keramiker Konrad Galaaen arbeidet i 43 år som formgiver ved Porsgrunds Porselænsfabrik. Blant hans mest folkekjære arbeider er serviset Spire og fargesterke relieffer.

Konrad Galaaen begynte på Statens håndverks- og kunstindustriskoles malerlinje i 1943. Der hadde han Wilhelm Krogh-Fladmark som hovedlærer. I tillegg hadde han et godt forhold til Thorbjørn Lie-Jørgensen, som var overlærer for ornamentklassen. Samtidig studerte han på keramikkavdelingen. Der var Jens von der Lippe og Ingeborg von Hanno faglærere. Blant samtidige studenter som senere ble hans kollegaer kan nevnes Arne Lindaas, Tias Eckhoff og Eystein Sandnes.

I 1947 inviterte Porsgrunds Porselænsfabrik (PP) keramikkavdelingens elever til en konkurranse om dekorative vaser i porselen. Hensikten med konkurransen var å sondere terrenget for å finne nye talenter til bedriften. Med «Vase» vant Konrad Galaaen førstepremie og 100 kroner, og et annet utkast resulterte i innkjøp og 50 kroner. Konkurransen ble en døråpner for Galaaen. Senere samme år ble han ansatt som formgiver ved Porsgrunds Porselæænsfabrik.

I 1952 tegnet Konrad Galaaen serviset Spire, en designklassiker som var i produksjon i mer enn 30 år. Spire kjennetegnes av det tynne «risporselenet» og de organiske formene. Omtrent samtidig med Spire utviklet Galaaen serviset Sirkel. Det var som Spire med negativ relieff i godset. Utførelsen fremsto som mer eksklusiv enn Spire, og det kan tenkes det var i et mer kostbart prissegment. Dessverre ble Sirkel en kortvarig affære og var på markedet i kun noen få år.

1956 ble Konrad Galaaen tildelt stipend fra Fondet for dansk-norsk samarbeid. Han reiste til København der han bodde på Schæffergården nord for København. Under stipendieperioden hospiterte han ved Den Kongelige Porcelainsfabrik. Da Galaaen var tilbake på Porsgrunds Porselænsfabrik senere samme år utførte han en stor utendørs veggdekorasjon for Hotell Vic i Porsgrunn

I tiden rundt 1956/57 opprettet Porsgrunds Porselænsfabrik en egen eksperimentavdeling for Konrad Galaaen på fabrikken. I tillegg ble det installert nye ovner der han kunne prøvebrenne selvstendige arbeider i både porselen og annet høybrent gods. Etter hvert opptok de dekorative oppgavene stadig mer av Galaaens tid. I 1958/59 utførte han det som er å regne blant Galaaens kunstneriske høydepunkter innenfor hans utsmykninger – keramikkdekorasjonen i Philipsbygget i Oslo. Utsmykningen i trappoppgangens 11. og 12. etasje symboliserte skikkelser fra antikkens mytologi. Spesielt godt komponert var solguden Helios firspann i full trav.

I tiden rundt 1963 begynte PP å produsere kunstnerisk utformede fliser. Men heller enn å tegne pyntelig dekor i hvitt og blått som var vanlig, gikk Konrad Galaaen nye veier. Kjennetegnende for hans kvadratiske fliser var at de ble utført i relieff i sirkler eller kvadrater, og i chamottegods i stedet for porselen. De ble glasert i relativt mørke farger, gjerne blått, oker og grønt. I tillegg ble flisene utført i to størrelser slik at man kunne komponere friere. 

Konrad Galaaens store kommersielle gjennombrudd var de serieproduserte relieffene. De ble produsert i chamottegods og porselen, glasert i fargesterke komplementærfarger. De tidligste relieffarbeidene fra sent 1950-tallet var ofte satt sammen av to eller tre deler og med bakstykke i tre. De formstøpte relieffene fra 1970-tallet ble utført med høye kanter, nærmest som blyglassvinduer med separate fargefelter. 

I løpet av sin karriere ved PP deltok Konrad Galaaen ved en rekke internasjonale utstillinger – Norsk Brukskunst (1951), Triennalen i Milano (1954/1960) og Design in Scandinavia (1958) for å nevne noen. I 1962 fikk han gullmedalje på den internasjonale keramikkutstillingen i Praha for en stor relieffutsmykning i chamotte.

Konrad Galaaen sluttet på Porsgrunds Porselænsfabrik i 1990 etter 43 års tjeneste. 

  • Linder, Mats. Konrad Galaaen. Samler & Antikkbørsen, 6/2014. Drammen, 2014.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.