Eystein Sandnes

Eystein Sandnes. Fat i kunstglass. Modell: K 634-1. Utført ved Magnor Glassverk. 1951-55.

Mats Linder. Gjengitt med tillatelse

Eystein Sandnes er en norsk formgiver som i tiårene etter den andre verdenskrig var en av landets mest allsidige. Han arbeidet for en rekke av tidens ledende designbedrifter; Magnor, Stavangerflint og Porsgrunds Porselænsfabrik. Formrepertoaret til Sandnes kjennetegnes av en myk og behagelig linjeføring.

Eystein Sandnes studerte i fire år ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (SHKS) under Jacob Prytz og Jens von der Lippe (1945-49). Da Porsgrunds Porselænsfabrik (PP) i 1947 innbød til konkurranse blant keramikkavdelingens elever ble Sandnes premiert for forslaget ”P.P.”. Etter SHKS dro han på studiereise til Frankrike, og senere hadde han praksistid på et keramikkverksted.

Da Arne Lindaas sluttet som designer ved Magnor Glassverk i 1951 overtok Sandnes stillingen. På høstutstillingen til Foreningen Brukskunst i 1952 utstilte Magnor noen av de nye kunst- og serviseglassene hans.

I 1955 ble Eystein Sandnes ansatt som kunstnerisk leder ved Stavangerflint, der han var til 1957. Det var Sandnes som introduserte prinsippene bak begrepet Scandinavian Design ved Stavangerflint. Han satte store spor etter seg ved Stavangerflint og hans former ble produsert til ut på 1960-tallet.

Ved Stavangerflint utviklet Sandnes nye former for bedriftens produkter i flintgods, blant annet formene "Utstein" og "Ledaal". Disse ble produsert i både ensfargede utgaver og med varierte farger slik at de kunne settes sammen i flere ulike kombinasjoner.

Både Inger Waage, Anne Lofthus og Kari Nyquist har laget mange av sine mest kjente dekorer på former designet av Sandnes. Et teservise med form av Eystein Sandnes og dekor av Kari Nyquist ble midt på 1950-tallet innkjøpt av Victoria and Albert Museum i London.

1957 ble Sandnes ansatt ved Porsgrunds Porselænsfabrik. Her var han sjefsdesigner i hele perioden fra 1957 til 1987. Han gikk av med pensjon i 1990.

For bedriften tegnet han flere klassikere, deriblant serviset Jubileum (1958). Kjennetegnende for Jubileum var det avbalanserte formspråket. Te- og kaffeserviset Snowtop (1962) i hvitt porselen kjennes for den svake relieffdekoren og den spisse hanken.

Sandnes mest kjente servise er det rustikke Eystein fra 1969/70. Det ble premiert med ”Die gute industriform” i Hannover i 1970.

Eystein Sandnes har fått Statens Brukskunstnerstipend for 1954/55. Han mottok Merket for god design i 1965, 1969 og 1971. I 1960 fikk han sølvmedalje ved den 12. Triennalen i Milano for et mokkaservise i porselen.

Sandnes har deltatt på mange utstillinger i Norge og i utlandet og er representert i mange samlinger, blant annet Kunstindustrimuseet i Oslo og Victoria and Albert Museum i London.

  • Olsen, Astrid og Rolf Simeon Andersen. Moderne Antikviteter: Norsk keramikk, signaturer og merker 1900-1960. Lunde. Oslo, 2000.
  • Jan Gjerde: "Fra Kvaleberg til cyberspace". ISBN 978-82-303-0998-8

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.