Faktaboks

Rolf Hansen
Født
27. juli 1922, Oslo
Død
29. mai 2004, Tjøme, Vestfold
Virke
Keramiker
Familie

Foreldre: Vognmester Carl Oskar Hansen (1892–1962) og Thea Johannesdatter Haugom (1893–1968).

Gift med keramiker Ragna Lovise Fusche (13.11.1923–), datter av gårdbruker Theodor Fusche (1881–1963) og Pauline Løver (1880–1950).

Rolf Hansen

Rolf Hansen med en av sine keramikkfat. Foto 1985. Bilde fra Norsk biografisk leksikon.

Rolf Hansen
Av /NTB Scanpix ※.

Rolf Hansen var en norsk keramiker. Hans arbeider var fabulerende og med røtter i norsk pottemakertradisjon. Hansen er viden kjent for sine lystfylte motiver der okser og haner stod sentralt.

Bakgrunn

Rolf Hansen begynte sin kunstneriske bane i 1941–1942 ved Oslo dekoratørfagskole. Videre studerte han i 1943 på reklamelinjen ved Oslo Handelshøyskole. Han tok også kurs i form og farge under Trygve Mosebekk.

Keramikk

Kongsberg Keramikk

Vase

Rolf Hansen. Vase i chamottekeramikk. Tinnglasur og skravert geometrisk dekor. Utført ved Kongsberg Keramikk. Tidlig 1950-tallet.

Vase

Avgjørende for Hansens karriere var verkstedspraksisen ved Åros Keramikkfabrikk (1945–1946). Der traff han dreieren Sven Skjæveland og den danske pottemakersvennen Birgitte Carlsen. Sammen etablerte de Kongsberg Keramikk i 1947. De laget både enklere bruksvarer og dekorativ prydkeramikk. Fra 1948 deltok de på Foreningen Brukskunst Høstmønstring på Kunstnernes Hus i Oslo.

Inspirert av Picasso

En viktig inspirasjonskilde for Rolf Hansen var Pablo Picasso. I 1949 var Hansen i Vallauris i Frankrike og ble kjent med Picassos keramikk, og tidlig på 1950-tallet laget Hansen fat og krukker med abstrakt dekor i hans ånd. Utover 1950- og 1960-tallet tok Hansen i bruk en mer variert palett. Fargene blå og olivengrønn ble dominerende, sammen med rødbrun og lys oker.

På utstillingen på Forum i 1957 hadde tingene et mer folkelig preg. Formene var tunge, og til tider noe klossete, men dekoren var lystfylt. Det ble vist panner og fliser med ulike fuglemotiver, blant annet hanen som skulle bli en av Hansens signaturer.

På egne bein

Prydfat

Rolf Hansen. Prydfat i leirgods med håndmalt dekor. Utført ved eget verksted. Trolig 1960-tallet.

Prydfat

I 1957 forlot Skjæveland verkstedet, og Hansen drev det under eget navn sammen med kona Ragna. En assistent formet godset og han dekorerte, mens Ragna glaserte og satte godset i ovnene. I perioder hadde han også praktikanter som hjalp til på verkstedet. I perioden 1958–1959 var han også kunstnerisk leder for keramikkverkstedet ved brukskunstnerkolonien PLUS i Fredrikstad.

I 1960 kjøpte ekteparet Hansen bygningen som Kongsberg Keramikk hadde brukt som verksted og kontor. De laget så bolig på loftet og utsalg i samme etasje som verkstedet, og hjemmet ved Numedalselven ble etter hvert et populært utfluktsmål.

Rolf Hansen var svært aktiv på utstillingsfronten i 1960- og 1970-årene. Samtidig var han delaktig i Kunstneraksjonen (1974). De laget et trepunktsprogram med mål om å forbedre kunstnernes levekår. Man ønsket et utvidet bruk av kunstnernes arbeid og at de skulle få en forsvarlig betaling for utført arbeid. Hansen engasjerte seg og var aktiv på de yngre utøvernes sin side. Følgen var at han gikk imot flere av sine eldre kollegaer. I 1975 gikk Hansen ut av Landsforbundet Norsk Brukskunst og ble medlem av den nye organisasjonen Norske Kunsthåndverkere (NK).

Rolf Hansens overdådige, dekorerte fat ble etter hvert hans signatur. For å komme seg vekk fra verkstedets kjas og mas leide han etter hvert en kårstue. Der satt han noen timer hver dag og malte i ro og fred. Motivene beveget seg gjerne innenfor en idyllisk ramme. Svevende kvinner med flagrende hår inspirert av Marc Chagall. Han fant også inspirasjon i det helt nære. En periode var vinduet et hovedmotiv. Ofte med gardiner som dekorasjon. Alt etter økonomien ble romsligere tilbrakte Hansen mer tid på Tjøme, der familien helt siden 1950-tallet hadde landsted.

I perioder underviste Rolf Hansen ved ulike skoler, som Buskerud folkehøyskole (1958–1959), Tinius Olsens skole på Kongsberg (1970–1971) og Studentersamfundets Fri Undervisning, også på Kongsberg. I tillegg var han sensor og fagutvalgsrepresentant ved Statens håndverks- og kunstindustriskole.

Utstillinger

Rolf Hansen deltok på utstillinger i inn- og utland. Blant disse var Triennalen i Milano i 1954 og i 1960, og Formes Scandinaves i 1958/1959. Sammen med Kongsberg Keramikk mottok han gullmedalje ved Les Chefs-d’oeuvre de la Céramique Moderne i Cannes (1955).

I 1985 hadde Hansen en vellykket separatutstilling på Kunstnerforbundet. Til denne laget han helt nye arbeider, deriblant skulpturer, eller figurer, som Hansen selv uhøytidelig kalte dem. Noen ble utført som veggrelieffer. Andre var ovalt formede og ment for å ligge på gulvet. Utstillingen var et høydepunkt i karrieren. I 1990 fulgte en stor mønstring på Kunstindustrimuseet i Oslo sammen med kollegaen Lisbet Dæhlin. Begge var født i 1922, men de representerte to forskjellige uttrykk. Hansens stil var naivistisk og frodig. Dæhlins formspråk var sofistikert og begrenset til krukker og tekanner.

Offentlige utsmykninger

Keramikksignatur

Rolf Hansens signatur.

Keramikksignatur

Rolf Hansen laget også mange offentlige utsmykninger, deriblant til kapellet på Kongsberg Sykehus i 1953. Dekorasjonen, som er satt sammen av rundt 8 000 fliser, illustrerer det siste måltid med Jesus i midten og de tolv disipler på sidene.

At Rolf Hansen fikk lage utsmykninger til flere skoler i Kongsberg kan ha å gjøre med hans frie og lekne stil. Spesiell er arbeidet til Skavanger skole (1976). En høy søyle der toppen prydes av en stor, stilisert fugl. Mer typisk for hans stil er veggdekorasjonen til Gamlegrendåsen skole (1988). Den illustrerer en gruppe fugler med hodene løftet opp mot solen, utført i fargerik glasert keramikk.

Han er representert i Nasjonalmuseet, Permanenten, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, The Victoria and Albert Museum, samt en rekke andre internasjonale museer og samlinger.

Utstillinger

Separatutstillinger (i utvalg)

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1979
  • Drammens Kunstforening, 1977
  • Forum, Oslo, 1967

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Linder, Mats (2022). Rolf Hansen, Papiret forlag
  • Løwer, Eldbjørg (2002). Rolf Hansen: Keramikk til glede, Forlaget Press
  • Linder, Mats (2011). Norsk keramikk 1940–1975, Samler & Antikkbørsen, 2/2011
  • Linder, Mats (2018). Rolf Hansen – Fantaserende keramikk, Samler & Antikkbørsen, 2/2018
  • Yvenes, Marianne og Steen Ory Bendtzen (2008). Et PLUS i norsk designhistorie: brukskunstorganisasjonen PLUS 1958-1978, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design og Fredrikstad Museum

Faktaboks

Rolf Hansen

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg