Faktaboks

Rolf Hansen
Født
27. juli 1922, Oslo
Død
29. mai 2004, Tjøme, Vestfold

Rolf Hansen med en av sine keramikkfat. Foto 1985. Bilde fra Norsk biografisk leksikon.

Rolf Hansen av /NTB Scanpix ※. Gjengitt med tillatelse

Rolf Hansen var en norsk keramiker. Hans arbeider var fabulerende og med røtter i norsk pottemakertradisjon. Hansen er viden kjent for sine lystfylte motiver der okser og haner stod sentralt.

Kongsberg Keramikk

Rolf Hansen. Vase i chamottekeramikk. Tinnglasur og skravert geometrisk dekor. Utført ved Kongsberg Keramikk. Tidlig 1950-tallet.

Vase av . Gjengitt med tillatelse

Rolf Hansen begynte sin kunstneriske bane i 1941–1942 ved Oslo dekoratørfagskole. Videre studerte han i 1943 på reklamelinjen ved Oslo Handelshøyskole. Han tok også kurs i form og farge under Trygve Mosebekk.

Avgjørende for Hansens karriere var verkstedspraksisen ved Åros Keramikkfabrikk (1945–1946). Der traff han dreieren Sven Skjæveland og den danske pottemakersvennen Birgitte Carlsen. Sammen etablerte de Kongsberg Keramikk i 1947. De laget både enklere bruksvarer og dekorativ prydkeramikk. Fra 1948 deltok de på Foreningen Brukskunst Høstmønstring på Kunstnernes Hus i Oslo.

Inspirert av Picasso

En viktig inspirasjonskilde for Rolf Hansen var Pablo Picasso. I 1949 var Hansen i Vallauris i Frankrike og ble kjent med Picassos keramikk, og tidlig på 1950-tallet laget Hansen fat og krukker med abstrakt dekor i dennes ånd. Utover 1950/60-tallet tok Hansen i bruk en mer variert palett. Fargene blå og olivengrønn ble dominerende sammen med rødbrun og lys oker.

På utstillingen på Forum i 1957 hadde tingene et mer folkelig preg. Formene var tunge, og til tider noe klossete, men dekoren var lystfylt. Det ble vist panner og fliser med ulike fuglemotiver, blant annet hanen som skulle bli en av Hansens signaturer.

På egne bein

I 1957 forlot Skjæveland verkstedet, og Hansen drev det under eget navn sammen med kona Ragna. En assistent formet godset og han dekorerte, mens Ragna glaserte og satte godset i ovnene. I perioder hadde han også praktikanter som hjalp til på verkstedet.

Paret Hansen kjøpte også bygningen som Kongsberg Keramikk hadde brukt som verksted og kontor. De laget så bolig på loftet og utsalg i samme etasje som verkstedet, og hjemmet ved Numedalselven ble etter hvert et populært utfluktsmål.

Utstillinger

Rolf Hansen. Prydfat i leirgods med håndmalt dekor. Utført ved eget verksted. Trolig 1960-tallet.

Prydfat av . Gjengitt med tillatelse

Rolf Hansen deltok på utstillinger i inn- og utland. Blant disse varTriennalen i Milano i 1954 og i 1960, og Formes Scandinaves 1958/59. Sammen med Kongsberg Keramikk mottok han gullmedalje ved Les Chefs-d’oeuvre de la Céramique Moderne i Cannes (1955).

Offentlige utsmykninger

Rolf Hansens signatur.

Keramikksignatur av . Gjengitt med tillatelse

Rolf Hansen laget også mange offentlige utsmykninger, deriblant til kapellet på Kongsberg Sykehus i 1953. Dekorasjonen, som er satt sammen av rundt 8000 fliser, illustrerer det siste måltid med Jesus i midten og de 12 disipler på sidene.

Han var også kunstnerisk leder for keramikkverkstedet ved brukskunstnerkolonien PLUS i Fredrikstad 1958–1959.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Løwer, Eldbjørg (2002). Rolf Hansen: Keramikk til glede, Forlaget Press
  • Linder, Mats (2011). Norsk keramikk 1940–1975, Samler & Antikkbørsen, 2/2011
  • Linder, Mats (2018). Rolf Hansen – Fantaserende keramikk, Samler & Antikkbørsen, 2/2018
  • Yvenes, Marianne og Steen Ory Bendtzen (2008). Et PLUS i norsk designhistorie: brukskunstorganisasjonen PLUS 1958-1978, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design og Fredrikstad Museum

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg