Rolf Hansen var en fabulerende keramiker med røtter i norsk pottemakertradisjon. Han er viden kjent for sine lystfylte motiver der okser og haner stod sentralt.

Hansen begynte sin kunstneriske bane i 1941–42 ved Oslo dekoratørfagskole. Videre studerte han i 1943 på reklamelinjen ved Oslo Handelshøyskole. Han tok også kurs i form og farge under Trygve Mosebekk. Avgjørende for Hansens karriere var verkstedspraksisen ved Åros Keramikkfabrikk (1945–46). Der traff han dreieren Sven Skjæveland og den danske pottemakersvennen Birgitte Carlsen. Sammen etablerte de Kongsberg Keramikk i 1947. De laget både enklere bruksvarer og dekorativ prydkeramikk. Fra 1948 deltok de på Foreningen Brukskunst Høstmønstring på Kunstnernes Hus i Oslo

En viktig inspirasjonskilde for Hansen var Pablo Picasso. I 1949 var han i Vallauris i Frankrike og ble kjent med Picassos keramikk, og tidlig på 1950-tallet laget Hansen fat og krukker med abstrakt dekor i dennes ånd. Utover 1950/60-tallet tok Hansen i bruk en mer variert palett. Fargene blå og olivengrønn ble dominerende sammen med rødbrun og lys oker. På utstillingen på Forum i 1957 hadde tingene et mer folkelig preg. Formene var tunge, og til tider noe klossete, men dekoren var lystfylt. Det ble vist panner og fliser med ulike fuglemotiver, blant annet hanen som skulle bli en av Hansens signaturer.

I 1957 forlot Skjæveland verkstedet, og Hansen drev det under eget navn sammen med kona Ragna. En assistent formet godset og han dekorerte, mens Ragna glaserte og satte godset i ovnene. I perioder hadde han også praktikanter som hjalp til på verkstedet. Paret Hansen kjøpte også bygningen som Kongsberg Keramikk hadde brukt som verksted og kontor. De laget så bolig på loftet og utsalg i samme etasje som verkstedet, og hjemmet ved Numedalselven ble etter hvert et populært utfluktsmål.

Rolf Hansen deltok på utstillinger i inn- og utland. Deriblant Triennalen i Milano1954 og 1960, og Formes Scandinaves 1958/59. Sammen med Kongsberg Keramikk mottok han gullmedalje ved Les Chefs-d’oeuvre de la Céramique Moderne i Cannes (1955).

I tillegg laget Hansen mange offentlige utsmykninger, deriblant til kapellet på Kongsberg Sykehus i 1953. Dekorasjonen som er satt sammen av rundt 8000 fliser, illustrerer det siste måltid med Jesus i midten og de 12 disipler på sidene. Han var også kunstnerisk leder for keramikkverkstedet ved brukskunstnerkolonien PLUS i Fredrikstad 1958–59.

  • Løwer, Eldbjørg. Rolf Hansen: Keramikk til glede. Forlaget Press. Oslo, 2002. 
  • Linder, Mats. Norsk keramikk 1940–1975. Samler & Antikkbørsen, 2/2011. Drammen, 2011.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.