Ringeriksbanen er et prosjekt under utredning som omfatter en ny Inter-city jernbanelinje mellom Sandvika i Bærum og Hønefoss i Ringerike. Ringeriksbanen vil forkorte Bergensbanen og kan i følge Jernbaneberkets prosjektplan redusere reisetiden mellom Oslo og Bergen med 50 minutter. Ringeriksbanen vil gi Ringerike en direkte baneforbindelse til Oslo. En stor del av banen vil gå i tunnel.

Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet går inn for å legge Helgelandsmolinja til grunn for vidare planlegging av Ringeriksbanen og E16 på strekninga mellom Bymoen og Styggedalen i kommunane Hole og Ringerike.

Det foreligger flere trasévalg, og strekningene Sandvika-Åsa-Hønefoss og Sandvika-Kroksundet-Hønefoss, er de som er vurdert i prosjektplanen. Bærum kommune vil gjerne ha den slik at dens lokaltrafikk kan betjene nye boligområder nord i kommunen i tillegg til Ringerike.

Det er lagt opp til samtidig utbygging av E16 Skaret-Hønefoss og Ringeriksbanen, med ambisjon om anleggsstart i 2019 og ferdigstilling i 2024.

Ringeriksbanen fra Sandvika til Hønefoss er en gammel tanke, og fremsto som en del av planen (Rieberplanen) for Bergensbanens forkortelse rundt 1950. Den vestlige del av forkortelsen (21 km) var ferdig i 1964 da Ulrikentunnelen og strekningen Bergen-Arna-Trengereid ble tatt i bruk. Etter noen tiår i dvale ble Ringeriksbanen igjen diskutert i Stortinget og i prinsippet vedtatt i 1992. En trasékorridor ble vedtatt gjennom St.prp. nr. 66 (2001-2002) men er siden tatt opp til diskusjon.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.