Ringeriksbanen er en planlagt intercity jernbanelinje mellom Sandvika i Bærum og Hønefoss på Ringerike.

Bakgrunn

Ved at det ikke blir nødvendig å kjøre togene via Drammen vil banen i følge Bane NORs prosjektplan redusere reisetiden mellom Oslo og Bergen med nesten 60 minutter. Ringeriksbanen vil gi Ringerike direkte forbindelse til Oslo, og en stor del av banen vil gå i tunnel.

Det forelå flere trasévalg, og strekningene Sandvika–Åsa–Hønefoss og Sandvika-Kroksundet-Hønefoss var vurdert i prosjektplanen. I mars 2020 ble en statlig reguleringsplan vedtatt med trasé over Sundvollen/Kroksund. Planen legger opp til 40 km dobbeltsporet jernbane og samtidig utbygging av E 16 Skaret–Hønefoss. Rundt de nye stasjonene på Sundvollen og i Hønefoss legges til rette for fortetning og byutvikling.

Historie

Ringeriksbanen fra Sandvika til Hønefoss er en nær hundre år gammel gammel tanke, men fremsto konkret som en del av Rieberplanen for Bergensbanens forkortelse rundt 1950. Her var den vestlige del av forkortelsen (21 km) ferdig i 1964 da Ulrikentunnelen og strekningen Bergen–Arna–Trengereid ble tatt i bruk.

Etter noen tiår i dvale ble Ringeriksbanen igjen diskutert, utredet og vurdert gjennom rundt 30 år i Stortinget inntil reguleringsplanen ble vedtatt i 2020.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg