En munk i et buddhistisk kloster

I kristendommen (ortodoks og katolsk kristendom) og buddhismen er klostertradisjonen viktig. Medlemmene i et kloster trekker seg tilbake fra samfunnet. Flere klostre tilbyr muligheter for kortere eller lengre besøk av personer som ikke er religiøst ordinerte. Fra andre halvdel av 1900-tallet ble denne typen opphold stadig oftere kalt «retreat».

Retreat er det å trekke seg tilbake til et sted hvor man kan være i fred og stillhet og samle seg om meditasjon og bønn.

Faktaboks

Uttale
ritrˈi:t
Etymologi

fra engelsk retreat, samme ord som retrett; grunnbetydning 'tilbaketrekning'

Også kjent som

retrett

I norske medier dukket begrepet opp for første gang på 1980-tallet. Begrepet og fenomenet har bredt om seg særlig gjennom fremveksten av nyreligiøsitet og mer individualistiske former for åndelighet. Det å trekke seg tilbake for å konsentrere seg om det religiøse liv er likevel et fenomen som går langt tilbake i tid.

I kristendommen

I kristen tradisjon trekkes ofte Ignatius av Loyola fram som en foregangsfigur når det gjelder retreat. Ignatius er mest kjent som grunnleggeren av Jesuittordenen. På veien mot å bli munk gjennomgikk han en fase av åndelig oppvåkning der han i en periode levde i et benediktinerkloster og deretter levde et asketisk liv der han livnærte seg som tigger, gikk til daglig messe, ba og skrev en bok om sine åndelige erfaringer.

Både katolisismen og den ortodokse kirke har et stort klostervesen. Flere klostre tilbyr muligheter for kortere eller lengre besøk av personer som ikke er religiøst ordinerte. Fra andre halvdel av 1900-tallet ble denne typen opphold stadig oftere kalt for «retreat», og det har blitt etablert mange retreatsentre og retreathjem.

Innenfor protestantismen har det også vokst frem en stadig sterkere retreatbevegelse. Den første kristne retretten i Norge ble arrangert i 1955. Det finnes rundt 15 retreatsentre og pilegrimsgårder i Norge som tilbyr alt fra retreater med fjellvandring og kanopadling, famileretreater og temaretreater til personlig veiledede retreater.

I buddhismen og hinduismen

I både buddhisme og hinduisme finner vi sterke tradisjoner for å trekke seg tilbake fra samfunnet for å kunne vie seg til religiøs kontemplasjon. Praksisen er særlig assosiert med klostervesenet i begge disse religionene. Det å være munk eller nonne er imidlertid ikke bare forbeholdt religiøse spesialister. I mange buddhistiske land er det vanlig at unge gutter lever som munk i en kort periode, før de igjen vender tilbake til det vanlige liv. Buddha levde på sin vei mot åndelig oppvåkning som munk i en periode, der han viet seg til askese og meditasjon.

I hinduismen finnes det et ideal om at personer av høyere kaste gradvis trekker seg tilbake fra sine sosiale forpliktelser for å vie seg til meditasjon og askese når de blir gamle. Menn som gjør dette, kalles for en sannyasin. Noen bosetter seg i hinduiske klostre, mens andre vandrer rundt alene eller sammen med andre asketer.

I nyreligiøsiteten

Retreat
Retreat har blitt mer vanlig etter fremveksten av nyreligiøsitet og mer individualistiske former for åndelighet. Det å trekke seg tilbake for å konsentrere seg om det religiøse liv er likevel et fenomen som går langt tilbake i tid.
Retreat
Av /AFP/NTB.

Retreatfenomenet har oppstått gjennom gjensidig utveksling mellom ulike religiøse tradisjoner. Oppblomstringen fra midten av 1900-tallet kan ses på som en del av en nyåndelig bølge preget av mer individualistiske religionsformer. Modellen for retreater har til dels vært den jesuittiske tradisjonen etter Ignatius av Loyola, som har blitt kombinert med andre religiøse tradisjoner. Dette har preget både kristne og nyreligiøse former for retreat.

I dag er det å dra på retreat relativt utbredt innenfor nyreligiøsiteten. Mange nyreligiøse bevegelser har egne retreatsenter. Det gjelder for eksempel Osho-bevegelsen og Ramakrishnamisjonen, som begge har retreatsentre i India. Hvert år reiser flere tusen besøkende til disse sentrene. Det finnes også retreatsteder som ikke er tilknyttet en spesifikk nyreligiøs bevegelse, og hvor det arrangeres mange forskjellige retreater, for eksempel Nøsen Yoga og Fjellhotell i Norge. Innenfor nyreligiøsiteten arrangeres det også enkeltstående retreater på vanlige konferansesenter og hoteller. Slike retreater har gjerne et spesielt tematisk fokus, for eksempel på yoga eller meditasjon.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer (6)

skrev ARNE SAND

Jeg har et forslag at dere skriver inn linken www.retreater.no for å vise leserne til mer informasjonarne sand

skrev Jonas Jørstad

Heter det ikke retrett på norsk? Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere har det engelske ordet som oppslagsord. At ordet etymologisk skal stamme fra engelsk, er jeg heller ikke helt overbevist om. (Jeg har lest og hørt retrett brukt mange ganger i katolske sammenhenger, men det er mulig den engelskspråklige formen brukes i protestantisk setting?)

svarte Oddvar Moi

Jeg oppfatter det en helt konsekvent praksis i Norge, at protestanter sier retreat og katolikker sier retrett. Men jeg vet ikke hvorfor noen ønsker å holde fast på denne engelske uttalen av ordet.

skrev Sverre O. Lundal

Retreat blir trolig benyttet på grunn av tilhørigheten til den internasjonale retreatbevegelsen. Da er det vel greit å bruke det samme uttrykket.

svarte Jonas Jørstad

Jeg skjønner at det finnes en internasjonal retreat/retrettbevegelse med anglo-amerikansk opphav. De bruker naturlig nok det engelske ordet, Retreat. Jeg skjønner likevel ikke at dette skal gjøre det naturlig i norsk språkbruk å bytte ut et innarbeidet ord, retrett, med det engelske retreat, i norsk språkbruk. Mange internasjonale organisasjoner og bevegelser har engelske navn, men vi bruker likevel de tilhørende norske ordene på norsk. (Speider, ikke scout, fotball, ikke football, osv.)Retreat/retrett er ikke noe som kommer fra en engelskspråklig setting. Det innarbeidede ordet retrett antar jeg har kommet fra latin gjennom fransk til norsk. Det er ihvertfall kommet til engelsk gjennom fransk. Retreat/retrett har såvidt meg bekjent først og fremst bakgrunn i (romersk-)katolsk sammenheng og i østlige religioner. Steder der engelsk språk ikke er spesielt dominerende.Dette minner meg om debatten i PC-ens barndom om hvorvidt en skriverenhet tilknyttet en datamaskin skal hete 'printer' eller 'skriver'. Jeg var en av dem som alltid sa 'printer', men i ettertid ser jeg at det absolutt bør hete 'skriver' på norsk. Det burde være enda sterkere grunner til å beholde 'retrett' på norsk, selv om det altså heter 'retreat' på engelsk.

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg