Tu-114

Artikkelstart

Tu-114 (NATO-betegnelse: Cleat) var et langdistanse passasjerfly utviklet av konstruksjonsbyrået Tupolev, basert på bombeflyet Tu-95.

Historie

Tu-114 - Bilde hentet fra San Diego Air & Space Museum Archives. Tilgjengelig under CC-BY-NC 2.0.
.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Tu-114 fløy første gang 15. november 1956, og foretok sin første regulære ruteflygning med Aeroflot 24. april 1961 på ruten Moskva-Khabarovsk. I alt ble 31 serieproduserte Tu-114 bygget frem til 1965. Hos Aeroflot var flytypen i regulær trafikk frem til 1976.

Det militære AWACS-flyet Tu-126 (NATO-betegnelse: Moss) var basert på Tu-114. Det ble bygget i alt ni Tu-126, og disse var i bruk i det sovjetiske flyvåpenet fra 1965 til 1980-tallet.

Spesifikasjoner

Tu-114 var utstyrt med fire turbopropmotorer med kontraroterende propeller og en ytelse på opptil 11 185 kilowatt hver, og flyet hadde kapasitet for opptil 224 passasjerer.

  • Vingespenn: 50,10 meter
  • Lengde: 54,10 meter
  • Maksimal startvekt 179 tonn
  • Marsjfart: 750 kilometer i timen
  • Største operasjonshøyde: 12 000 meter
  • Rekkevidde: 8400 kilometer

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg