Tupolev, eg. PSC «Tupolev», russisk konstruksjonsbyrå for utvikling av fly oppkalt etter Andrej Nikolajevitsj Tupolev. Byrået er mest kjent for sine bombefly, men har og utviklet en rekke passasjerfly. Flytypene har prefikset "Tu" i betegnelsen etter Tupolev.

Byrået har røtter tilbake til 1922, da Andrej Tupolev ble leder for flydepartementet ved det sentrale aero-hydrodynamiske institutt i Moskva. I 1936 ble flyfabrikk 156 etablert, og det som senere ble kjent som OKB-156 (statlig konstruksjonsbyrå 156) under ledelse av Andrej Tupolev ble knyttet opp mot den. I 1972 tok sønnen Aleksej Andrejevitsj Tupolev over ledelsen av byrået, og fra 1973 ble for første gang navnet Tupolev offisielt knyttet til byrået. I 1992 ble Tupolev et aksjeselskap, og i 2006 en del av UAC.

Kjente og viktige flytyper inkluderer (årstall for første flygning i parentes):

  • TB-1, tomotors tungt bombefly (1925)
  • TB-3, firemotors tungt bombefly (1930),
  • SB, tomotors taktisk bombefly (1934)
  • Tu-2, tomotors taktisk bombefly (1941)
  • Tu-4, firemotors strategisk bombefly (1947)
  • Tu-16, tomotors jetdrevet bombefly (1952)
  • Tu-22, tomotors supersonisk bombefly (1958)
  • Tu-22M, tomotors supersonisk bombefly (1969)
  • Tu-95, firemotors turbopropdrevet strategiske bombefly (1952)
  • Tu-104, tomotors jetdrevet passasjerfly (1955)
  • Tu-114, firemotors turbopropdrevet passasjerfly (1956)
  • Tu-124, tomotors jetdrevet passasjerfly (1960)
  • Tu-134, tomotors jetdrevet passasjerfly (1963)
  • Tu-143, rekognoseringsdrone (1970)
  • Tu-144, firemotors supersonisk passasjerfly (1968)
  • Tu-154 , tremotors passasjerfly (1968)
  • Tu-160, firemotors supersonisk bombefly (1982)
  • Tu-204, tomotors passasjerfly (1989)

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.