B-29 Superfortress

«Bockscar», flyet som slapp den andre atombomben over Nagasaki. Dette er utstilt ved National Museum of the US Air force.
U.S. Air Force photo.
Lisens: CC BY 2.0

En Boeing B-29A Superfortress.

.
Lisens: fri

Artikkelstart

B-29 Superfortress, superfestning, var et amerikansk firemotors propelldrevet tungt bombefly som ble utviklet og brukt under andre verdenskrig, som etterfølger til Boeing B-17.

Faktaboks

Uttale
sˈuperfortress
Også kjent som

superfestning, Boeing B-29

Historie

B-29 Superfortress fløy første gang 21. september 1942, og ble levert fra desember 1943. Det ble brukt av den amerikanske hærens flyvåpen under de avsluttende faser av krigen i Stillehavet. Det var to B-29 som slapp de kjernefysiske bombene over Japan i august 1945 (Enola Gay slapp den første over Hiroshima 6. august; Bock's Car nummer to over Nagasaki 9. august). B-29 Superfortress så også utstrakt bruk under Koreakrigen.

En videreutviklet variant med blant annet nye motorer fikk betegnelsen B-50 Superfortress. Tankflyvarianten av denne, KB-50, var fremdeles i bruk ved begynnelsen av Vietnamkrigen.

Spesifikasjoner

Varianten B-29B Superfortress var utstyrt med fire Wright R-3350 18-sylindrede stjernemotorer. Flyets utrustningen bestod av åtte 12,7-millimeters mitraljøser i fire fjernstyrte tårn, og tre 12,7-millimeters mitraljøser i halen. Flyets bombelast var på opptil 9072 kilogram.

  • Vingespenn: 43,05 meter
  • Lengde: 30,18 meter
  • Maksimal startvekt: 62 369 kilogram
  • Toppfart: 576 kilkometer i timen
  • Største operasjonshøyde: 32 000 fot (9753 meter)
  • Rekkevidde: 6759 kilometer

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg