Concorde, supersonisk passasjerfly utviklet og bygd etter en samarbeidsavtale mellom Frankrike og Storbritannia 1962 ved flyfabrikkene Aérospatiale og British Aerospace. Flyet har et vingespenn på 25,6 m, en lengde på 61,7 m og en bruttovekt på 181 tonn. Det kan ta 128 passasjerer, hastigheten er 2179 km/h (mach 2,05) i en høyde på ca. 17 000 m, største rekkevidde 6300 km. I 1967 hadde 16 flyselskaper opsjon på 74 maskiner.

Den første Concorde var i luften 2. mars 1969. Denne prototypen ble 1973 skjenket til et fransk flymuseum på flyplassen Le Bourget. Den offisielle innvielse av Concorde som rutefly fant sted 21. jan. 1976, da en British Airways-maskin startet fra London med kurs for Bahrain samtidig som et Air France-fly fra Paris startet for Rio de Janeiro med mellomlanding i Dakar. Flytiden London–Bahrain var 3 timer 38 min., Paris–Dakar 2 timer 43 min., og Dakar–Rio de Janeiro 3 timer 20 min. 22. november 1977 startet ruteflygning mellom Paris og New York og London og New York.

Den samlede serieproduksjon var ikke på mer enn 16 fly; i tillegg kommer fire prototyper. British Airways har (2001) sju og Air France fire Concorde-fly.

En Concorde fra Air France satte 15.–16. august 1995 ny rekord for flygning Jorden rundt. Flyet tok av østover fra Kennedy-flyplassen i New York 15. august og landet samme sted 31 timer, 27 minutter og 49 sekunder senere. Concorde-maskinen landet åtte ganger for å fylle brensel på den 40 403 km lange ruten. Ren flytid var 22 timer, 39 minutter og 2 sekunder; det tok i alt 8 timer og 48 minutter å fylle brensel. Gjennomsnittshastigheten var 1783 km/h.

Forventningene til flyet var store på grunn av den reduserte flytiden, men driftsinntektene har vist seg på langt nær tilstrekkelige til å dekke utviklingsomkostningene som tilsvarer ca. 21 milliarder kr. Dertil kommer flyets høye støynivå som har skapt problemer for tillatelse til bruk av flyplasser.

25. juli 2000 havarerte et Concorde-fly fra Air France etter avgang fra Charles-de-Gaulle-flyplassen i Paris. Den venstre vingen stod i brann allerede mens flyet var på vei bortover rullebanen; mindre enn to minutter etter avgang traff det bakken i den lille byen Gonesse noen kilometer fra flyplassen. Alle 109 om bord omkom, i tillegg til fire mennesker på bakken. Flyet var chartret av et tysk reiseselskap for å frakte turister til New York; 96 av passasjerene var tyske statsborgere. Årsaken til brannen var sannsynligvis en 40 cm lang metallgjenstand på rullebanen som kan ha punktert et eller flere av hjulene på venstre side.

Umiddelbart etter ulykken ble alle Concorde-flyene til Air France satt på bakken; 16. august trakk de britiske luftfartsmyndighetene formelt tilbake flytillatelsen til de sju britiske Concorde-flyene. Et av flyene til Air France ble i sept. 2000 fløyet uten passasjerer fra New York til Paris; deretter stod alle Concorde-fly på bakken til oktober 2001, da British Airways igjen startet prøveflygninger (ordinær trafikk fra november 2001).

Flyene hadde etter hvert nådd en anselig alder, og flere tekniske problemer oppstod. Av hensyn til sikkerheten ble derfor Concorde-flyene satt på bakken for godt i 2003. 24. oktober landet et BA001 på London Heathrow etter den aller siste turen fra New York.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.