Tu-104
SDASM Archives.

Tu-104 var et sovjetisk mellomdistanse passasjerfly utviklet av konstruksjonsbyrået Tupolev. Det var det første sovjetiske jetdrevne passasjerflyet, og det andre i verden etter det britiske Comet.

Faktaboks

Også kjent som

NATO-betegnelse: Camel

Historie

Tu-104 var basert på bombeflyet Tu-16 og fløy første gang 17. juni 1955. Det foretok sin første regulære ruteflygning med Aeroflot 15. september 1956 på ruten Moskva-Irkutsk. Første regulære internasjonale ruteflygning var til Praha 12. oktober samme år. I alt ble omkring 200 Tu-104 produsert frem til 1960, hvorav seks ble eksportert til Tsjekkoslovakia. Hos Aeroflot var flytypen i regulær trafikk frem til 1981

Spesifikasjoner

Varianten Tu-104B var utstyrt med to turbojetmotorer (se flymotor), hver med en skyvkraft på 95,1 kilonewton. Flyet hadde kapasitet for opptil 100 passasjerer.

  • Vingespenn: 34,54 meter
  • Lengde: 40,06 meter
  • Maksimal startvekt: 76 tonn
  • Marsjfart: 800 kilometer i timen
  • Rekkevidde: 3100 kilometer med 66 passasjerer; 2120 kilometer med maksimal nyttelast

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg