Tu-104 (NATO-betegnelse: Camel), sovjetisk mellomdistanse passasjerfly utviklet av konstruksjonsbyrået Tupolev, basert på bombeflyet Tu-16. Første sovjetiske jetdrevne passasjerfly, og det andre i verden etter det britiske Comet.

Tu-104 fløy første gang 17. juni 1955, og foretok sin første regulære ruteflygning med Aeroflot 15. september 1956 på ruten Moskva-Irkutsk. Første regulære internasjonale ruteflygning var til Praha 12. oktober samme år. I alt ble omkring 200 Tu-104 produsert frem til 1960, hvorav seks ble eksportert til Tsjekkoslovakia. Hos Aeroflot var flytypen i regulær trafikk frem til 1981

Tu-104 var utstyrt med to turbojetmotorer med en ytelse på opptil 95,1 kN hver (Tu-104B). Vingespenn 34,54 m, lengde 40,06 m, største startvekt 76 tonn, marsjfart 800 km/t, største operasjonshøyde 12 000 m, rekkevidde 2120 km med 12 000 kg nyttelast, mannskap 4-5, kapasitet for opptil 100 passasjerer (spesifikasjoner for Tu-104B).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.