Tu-104

Tu-104 er et sovjetisk mellomdistanse passasjerfly utviklet av konstruksjonsbyrået Tupolev. Det var det første sovjetiske jetdrevne passasjerflyet, og det andre i verden etter det britiske Comet.

Faktaboks

Også kjent som

NATO-betegnelse: Camel

Historie

Tu-104

San Diego Air & Space Museum Archives. Falt i det fri (Public domain)

Tu-104 var basert på bombeflyet Tu-16 og fløy første gang 17. juni 1955. Det foretok sin første regulære ruteflygning med Aeroflot 15. september 1956 på ruten Moskva-Irkutsk. Første regulære internasjonale ruteflygning var til Praha 12. oktober samme år. I alt ble omkring 200 Tu-104 produsert frem til 1960, hvorav seks ble eksportert til Tsjekkoslovakia. Hos Aeroflot var flytypen i regulær trafikk frem til 1981

Spesifikasjoner

Varianten Tu-104B var utstyrt med to turbojetmotorer, se flymotor, hver med en ytelse på 95,1 kN, og hadde kapasitet for opptil 100 passasjerer.

  • Vingespenn: 34,54 meter
  • Lengde: 40,06 meter
  • Maksimal startvekt: 76 tonn
  • Marsjfart: 800 km/t
  • Rekkevidde: 3100 kilometer med 66 passasjerer; 2120 kilometer med maksimal nyttelast

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg