Tu-144

Artikkelstart

Tu-144 var et sovjetisk firemotors supersonisk passasjerfly, utviklet av konstruksjonsbyrået Tupolev. Det var verdens første supersoniske passasjerfly som fløy, det første som passerte mach 1 og mach 2, og regnes som det første supersoniske passasjerfly som ble satt i trafikk. Det eneste supersoniske passasjerfly som har vært i bruk utenom Tu-144 er Concorde.

Historie

Tu-144 - Bilde hentet fra San Diego Air & Space Museum Archives. Tilgjengelig under CC-BY-NC 2.0.
.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Tu-144 fløy første gang 31. desember 1968, to måneder før det britisk-franske Concorde. Konstruksjonen ble noe endret etter at produksjonsnummer to styrtet ved en flyutstilling i Paris 1973. Flyet ble først satt i trafikk av Aeroflot med last og post mellom Moskva og Almaty 26. desember 1975. Passasjerflygning ble innledet på samme rute fra 1. november 1977, men innstilt etter 55 flygninger i mai 1978 på grunn av nok en ulykke.

Til sammen 17 fly ble bygget, én prototyp, 11 Tu-144 og fem Tu-144D, sistnevnte variant ble aldri brukt i regulær trafikk. En Tu-144D ble leid ut til NASA og Boeing for høyhastighets-studier fra november 1996 til februar 1998.

Spesifikasjoner

Tu-144 var utstyrt med fire turbofanmotorer (se flymotor) med etterbrennere, hver med en skyvkraft på 196,1 kilonewton, og flyet hadde kapasitet for 140 passasjerer.

  • Vingespenn: 28,80 meter
  • Lengde: 65,70 meter
  • Maksimal startvekt: 180 tonn
  • Marsjfart: mach 2,35
  • Største operasjonshøyde: 59 055 fot (18 000 meter)
  • Rekkevidde: 6500 kilometer

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg