Tu-144 (NATO-betegnelse: Charger) sovjetisk firemotors supersonisk passasjerfly, utviklet av konstruksjonsbyrået Tupolev. Verdens første supersoniske passasjerfly som fløy, første som passerte mach 1, mach 2, og regnes som det første som ble satt i trafikk. Eneste supersoniske passasjerfly som har vært i bruk utenom Concorde.

Tu-144 fløy første gang 31. desember 1968, to måneder før det britisk-franske Concorde. Konstruksjonen ble noe endret etter at produksjonsnummer to styrtet ved en flyutstilling i Paris 1973. Flyet ble først satt i trafikk av Aeroflot med last og post mellom Moskva og Almaty 26. desember 1975. Passasjerflygning ble innledet på samme rute fra 1. november 1977, men innstilt etter 55 flygninger i mai 1978 på grunn av nok en ulykke.

Til sammen 17 fly ble bygget, én prototyp, 11 Tu-144 og fem Tu-144D, sistnevnte variant ble aldri brukt i regulær trafikk. En Tu-144D ble leid ut til NASA og Boeing for høyhastighets-studier fra november 1996 til februar 1998.

Tu-144 var utstyrt med fire turbofanmotorer med etterbrennere, hver med en ytelse på 196,1 kN, og hadde kapasitet for 140 passasjerer. Vingespenn 28,80 m, lengde 65,70 m, største startvekt 180 tonn, høyeste marsjfart mach 2,35, største operasjonshøyde 59 055 fot (18 000 m), rekkevidde opptil 6500 km.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.