Tu-144
SDASM Archives.
Tu-144
.
Lisens: CC BY SA 2.0

Tu-144 var et sovjetisk firemotors supersonisk passasjerfly, utviklet av konstruksjonsbyrået Tupolev. Det var verdens første supersoniske passasjerfly som fløy, det første som passerte mach 1 og mach 2, og regnes som det første supersoniske passasjerfly som ble satt i trafikk. Det eneste supersoniske passasjerfly som har vært i bruk utenom Tu-144 er Concorde.

Historie

Tu-144 fløy første gang 31. desember 1968, to måneder før det britisk-franske Concorde. Konstruksjonen ble noe endret etter at produksjonsnummer to styrtet ved en flyutstilling i Paris 1973. Flyet ble først satt i trafikk av Aeroflot med last og post mellom Moskva og Almaty 26. desember 1975. Passasjerflygning ble innledet på samme rute fra 1. november 1977, men innstilt etter 55 flygninger i mai 1978 på grunn av nok en ulykke.

Til sammen 17 fly ble bygget, én prototyp, 11 Tu-144 og fem Tu-144D, sistnevnte variant ble aldri brukt i regulær trafikk. En Tu-144D ble leid ut til NASA og Boeing for høyhastighets-studier fra november 1996 til februar 1998.

Spesifikasjoner

Tu-144 var utstyrt med fire turbofanmotorer (se flymotor) med etterbrennere, hver med en skyvkraft på 196,1 kilonewton, og flyet hadde kapasitet for 140 passasjerer.

  • Vingespenn: 28,80 meter
  • Lengde: 65,70 meter
  • Maksimal startvekt: 180 tonn
  • Marsjfart: mach 2,35
  • Største operasjonshøyde: 59 055 fot (18 000 meter)
  • Rekkevidde: 6500 kilometer

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg