AWACS, en flygende radarplattform som sammen med et dataanlegg til enhver tid gir et detaljert situasjonsbilde. Radarens rekkevidde er 500 km i 9000 m høyde, og den kan registrere gjenstander i bevegelse på eller like over bakken eller havoverflaten.

AWACS kan brukes til søking etter, identifikasjon og elektronisk følging av eventuelle fiendtlige fly, samt til kontroll og dirigering av egne luftstridskrefter. De AWACS-fly som ble benyttet av det amerikanske flyvåpen fra 1977, hadde betegnelsen E-3A Sentry, og var spesialtilpassede Boeing 707-320B maskiner, lett kjennelige ved den store, diskosformede, roterbare radom på toppen, diameter 9,1 m. 24 ble bygd; samtlige ble senere oppgradert til E-3B, noen også (1984–88) til E-3 C.

AWACS ble i 1978 besluttet anskaffet av NATO, og 18 fly av typen E-3A ble levert fra 1981. Ett er gått tapt, slik at NATO har 17 i operativ tjeneste (2009). Fire av disse flyene opereres fra en hovedbase i Geilenkirchen i Tyskland, men fremskutte baser i Tyrkia, Hellas, Italia og Norge (Ørland flystasjon) kan benyttes. Norske offiserer tjenestegjør i en flernasjonal styrke. Ytterligere fly er anskaffet av Saudi Arabia, Storbritannia, Frankrike og Japan. Det er også bygget AWACS-fly av typen Boeing 767.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

26. februar 2009 skrev Stig Falck

Byttt radarstasjon med et dataanlegg som til enhver tid

Til radarplattform med taktisk datalink som sammen



Bytt radaranlegget

til radarens



NATO mistet et fly i Hellas i 96. Se link

http://www.aviationpics.de/military/1999/awacs/awacs.html

Og har derfor 17 i operativ tjeneste.



Amerikanerne har tilsammen 31 AWACS

Frankrike 4

Storbritania 7

Kun Japan har AWACS baser på 767 modellen og i alt 4 stk.



NATO AWACS E-3A opereres ut fra hovedbasen i Geilenkirchen i Tyskland. Der tjenestegjør norske offiserer i en flernasjonal styrke.

NATO AWACS opererer også ut fra fremskutte baser i Tyrkia, Hellas og Italia samt fra en fremskutt lokasjon på Ørland i Brekstad kommune.



Jeg håper dett kan hjelpe litt på artikkelen, men den skulle nok vært skrevet om fullstendig. Sjekk link http://en.wikipedia.org/wiki/Airborne_Early_Warning_and_Control



Mvh



Stig Falck

23. oktober 2011 svarte Yngve Jarslett

AEW&C og AWACS er ikke helt det samme. Ellers har du noen poenger, i all enkelhet er et AWACS-fly et overvåkningsfly (en betegnelse Luftforsvaret bruker på E-3 Sentry) og artikkelen burde ta utgangspunkt i det.



AEW&C er av Luftforsvaret betegnet luftbåren tidlig varslings- og kontrollsystem.



Etter samme standard burde AWACS betegnes luftbåren varslings- og kontrollsystem, så forskjellene virker kanskje ikke så store, men rollene er svært forskjellige. En AEW&C har en mer defensiv rolle hvor hovedoppgaven er å oppdage en trussel så tidlig som mulig, en AWACS har som hovedoppgave å overvåke og blir gjerne brukt i mer offensive roller som militære operasjoner.



Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.