AWACS av /Forsvaret. Gjengitt med tillatelse

AWACS

 Et AWACS-fly gjør seg klar ved Tinker Air Force Base, Oklahoma, USA etter en oppgradering av datasystemene i 2012.
AWACS av . Falt i det fri (Public domain)

AWACS (Airborne Warning and Control System). Radaranlegget sitter som en paraply over flykroppen. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

AWACS av /KF-arkiv ※. Gjengitt med tillatelse

AWACS er en betegnelse brukt av Boeing på sine AEW&C-fly utstyrt med en roterende radom. Betegnelsen er vanligvis forbundet med flytypen E-3 Sentry, men det er også bygget AWACS-fly av typen Boeing 767.

Faktaboks

Også kjent som
Airborne Warning and Control System

AWACS er en flygende radarplattform som sammen med et dataanlegg til enhver tid gir et detaljert situasjonsbilde. Radarens rekkevidde er 500 kilometer i 9000 meters høyde, og den kan registrere gjenstander i bevegelse på eller like over bakken eller havoverflaten.

AWACS kan brukes til søking etter, identifikasjon og elektronisk følging av eventuelle fiendtlige fly, samt til kontroll og dirigering av egne luftstridskrefter.

Historie

De AWACS-fly som først ble benyttet av det amerikanske flyvåpen, fra 1977, hadde betegnelsen E-3A Sentry. Disse var spesialtilpassede Boeing 707-320B-maskiner, som var lett kjennelige ved den store, diskosformede, roterbare radom på toppen. I alt ble 34 levert til det amerikanske flyvåpenet frem til 1984. Ytterligere fly av typen E-3 Sentry er anskaffet av Saudi Arabia, Storbritannia, Frankrike og NATO, og AWACS-fly av typen E-767 er levert til Japan.

AWACS-fly ble i 1978 besluttet anskaffet av NATO, og 18 fly av typen E-3A Sentry ble levert fra 1981. Ved utgangen av 2018 hadde NATO 14 E-3A Sentry i operativ tjeneste. Flyene har hovedbase i Geilenkirchen i Tyskland, med fremskutte baser i Tyrkia, Hellas, Italia og Norge. I Norge har AWACS-flyene base på Ørland flystasjon, og norske offiserer tjenestegjør i den flernasjonale AWACS-styrken.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer (3)

skrev Stig Falck

Byttt radarstasjon med et dataanlegg som til enhver tidTil radarplattform med taktisk datalink som sammen Bytt radaranleggettil radarensNATO mistet et fly i Hellas i 96. Se linkhttp://www.aviationpics.de/military/1999/awacs/awacs.htmlOg har derfor 17 i operativ tjeneste. Amerikanerne har tilsammen 31 AWACSFrankrike 4Storbritania 7Kun Japan har AWACS baser på 767 modellen og i alt 4 stk. NATO AWACS E-3A opereres ut fra hovedbasen i Geilenkirchen i Tyskland. Der tjenestegjør norske offiserer i en flernasjonal styrke. NATO AWACS opererer også ut fra fremskutte baser i Tyrkia, Hellas og Italia samt fra en fremskutt lokasjon på Ørland i Brekstad kommune. Jeg håper dett kan hjelpe litt på artikkelen, men den skulle nok vært skrevet om fullstendig. Sjekk link http://en.wikipedia.org/wiki/Airborne_Early_Warning_and_ControlMvhStig Falck

svarte Yngve Jarslett

AEW&C og AWACS er ikke helt det samme. Ellers har du noen poenger, i all enkelhet er et AWACS-fly et overvåkningsfly (en betegnelse Luftforsvaret bruker på E-3 Sentry) og artikkelen burde ta utgangspunkt i det.AEW&C er av Luftforsvaret betegnet luftbåren tidlig varslings- og kontrollsystem.Etter samme standard burde AWACS betegnes luftbåren varslings- og kontrollsystem, så forskjellene virker kanskje ikke så store, men rollene er svært forskjellige. En AEW&C har en mer defensiv rolle hvor hovedoppgaven er å oppdage en trussel så tidlig som mulig, en AWACS har som hovedoppgave å overvåke og blir gjerne brukt i mer offensive roller som militære operasjoner.

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg