Tu-95 (NATO-betegnelse: Bear), strategisk bombefly utviklet av konstruksjonsbyrået Tupolev, og produsert som maritimt rekognoseringsfly under betegnelsen Tu-142.

Tu-95 fløy første gang 20. september 1952, og ble levert til det sovjetiske flyvåpenet fra 1955. Den maritime rekognoseringsvarianten Tu-142 fløy første gang 18. juni 1968, og ble levert fra 1970. Begge er produsert i et stort antall varianter og fremdeles i bruk i Russland. Tu-142 ble og eksportert til India.

Passasjerflyet Tu-114 var basert på Tu-95, og AWACS-flyet Tu-126 igjen delvis på Tu-114.

Tu-95 er utstyrt med fire turbopropmotorer med kontraroterende propeller. Vingespenn 50,04 m, lengde 49,13 m, største startvekt 185 tonn, toppfart 830 km/t, største operasjonshøyde 10 500 m, rekkevidde 10 500 m, mannskap 7, utrustning to 23 mm maskinkanoner og seks kryssermissiler (spesifikasjoner for Tu-95MS).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.