Morten Krogvold er en norsk fotograf, forfatter, foredragsholder og programleder, bosatt i Oslo. Han har siden 1980-tallet vært en av Norges mest medieomtalte fotografer. Krogvold er særlig kjent for sine svart-hvitt portretter av kunstnere, politikere og andre berømte personligheter, men motivkretsene hans består i tillegg til mennesker også av natur og eldre, klassisk arkitektur.

Krogvold har hatt en rekke utstillinger i inn- og utland, ledet TV-programmer og gitt ut bøker. I tillegg er han en populær kursholder for både amatører og profesjonelle fotografer. Krogvold har mottatt flere priser. For sin samlede innsats og sitt engasjement for fotografiet ble han i 2005 hedret med dekorasjonen Ridder av 1. klasse i Den Kongelige Norske St. Olavs Orden.

Krogvold vokste opp på Lille Langerud i Oslo, hvor han helt fra 12-års alderen tok bilder og framkalte og kopierte disse i eget mørkerom. I årene 1971–1981 arbeidet han ved Statens Filmsentral, noe som ble sjelsettende for hans yrkesvalg av fotografi som estetisk fag. I Filmsentralen fotograferte han gamle interiører, kunst og møbler i museer og kirker. I 1973–1974 tok han fotoutdannelse ved Oslo yrkesskole (i dag Elvebakken videregående skole).

Krogvold var aktiv i fotografenes kunstnerorganisasjon Forbundet Frie Fotografer (FFF) i siste halvdel av 1970-årene. Han engasjerte seg i styrearbeid og hadde flere verv før han litt ut på 1980-tallet brøt med organisasjonen. I 1976 deltok han på den første Fotografiske Vårutstillingen i FFFs regi. Han var også en av fotografene FFF valgte å vise på Høstutstillingen i 1979, da de ble invitert som «gjest». Fotografene kunne den gang ikke søke direkte, ettersom Høstutstillingen ikke definerte fotografi som kunst. Men fra og med 1979 har imidlertid fotografi vært akseptert som kunstnerisk medium på Høstutstillingen. Videre deltok Morten Krogvold samme år på utstillingen Fotografi her & nåHenie Onstad Kunstsenter; en utstilling med et utvalg av FFF-medlemmenes verker. Året etter debuterte han med egen separatutstilling i Preus museum i Horten.

Utover i 1980-årene arbeidet Krogvold stadig mer som oppdragsfotograf innenfor reklame- og dokumentarfeltet. Oppdragsfotografi ble etter hvert en form han kombinerte med en friere utstillingsvirksomhet. Flere av prosjektene har resultert i bøker, slike som Oslobilder (1988), hvor han samarbeidet med forfatteren Tove Nilsen og Det hvite hus (2000) for NRK.

Krogvold er mest kjent som portrettfotograf av kjente personer. Han planlegger sine komposisjoner nøye og fotograferer gjerne med lange lukkertider for å oppnå bevegelse og et «perfekt» lys. Motivene skildres alvorstungt, og ansikter portretteres med stor respekt for alt som vitner om et levd liv. Natur og bygninger framstår ofte med en opphøyd patos og hengivenhet. I intervjuer beskriver han seg selv som en kunstmaler, som med naturlig lys og kjemikalier skaper temperaturer i sort-hvitt skalaer. Selv om varemerket er sort-hvitt, finner vi også farger i hans fotografiske kunstnerskap.

I portrettene er Krogvold opptatt av å gripe sinnsstemninger og gjengi en subjektiv opplevelse av møtene med menneskene han fotograferer. Magi, skjønnhet og levd liv er stikkord han gjerne jobber etter. Ansiktet er inngangen til de menneskelige magasiner, har han uttalt. Kjente norske personer Krogvold har portrettert er eksempelvis Halldis Moren Vesaas, Wenche Foss, Arne Nordheim, Gunnar Sønsteby, Karl Ove Knausgård og kronprinsesse Matte Marit. Blant internasjonale kunstnere og forfattere har blant annet Erland Josephson, Richard Attenborough og Isaac Stern stått foran Krogvolds kamera.

Portrettering av kjente personer føyer seg inn i en lang fotografisk tradisjon. Den franske fotografen Nadar (kunstnernavn for Gaspard Félix Tournachon, 1820-1910) drev portrettatelier i Paris, hvor blant andre Jules Verne, Honoré de Balzac og Sarah Bernhard var blant kundene. Som en av de første innenfor en modernistisk portrettsjanger ønsket han å avdekke personligheten gjennom en psykologisk og subjektiv tolkning. Senere spesialiserte fotografer som Irving Penn, Yousuf Karsh, Richard Avedon og Annie Leibovitz seg også på å fotografere berømtheter. Felles for dem er at de vektlegger egne tolkninger av portrettsubjektene. Krogvold fremhever i likhet med mange andre fotografer også det spesifikt fotografiske ved å fange et vesentlig øyeblikk.

I NRKs TV-program Ansikt til ansikt, vist i tre serier (2003, 2006 og 2008), møtte vi Morten Krogvold både som programleder og portrettør. Programmene viste personlige møter mellom fotograf og norske kulturpersonligheter, slike som Erik Bye, Gunnar Stålsett, Liv Ullmann og Åse Kleveland. Gjennom «den gode samtalen» utløses også et engasjement hos fotoobjektene, mener Krogvold, og i uttrykksfulle og «avgjørende» øyeblikk trykker han på utløserknappen. Seerne fikk være med Krogvold «på jobb», og slik sett delta i prosessen med hvordan bildene ble til. Gjennom fotoseansene kom tilskuerne også nærmere fotografiet som kunstnerisk praksis og form.

Prosjektet resulterte foruten TV-seriene også i utstilling på Henie Onstad kunstsenter og i bokutgivelse, alle under vignetten Ansikt til ansikt.

Morten Krogvold har siden 1989 arrangert over 1000 fotokurs i Norge og i utlandet. Han er kjent for å være en god pedagog, som skaper trygghet og ser deltakernes potensialer. Han har knyttet seg spesielt til Vågå kommune, der han underviser ved Fotografiakademiet. I 2004 mottok han Vågå kommunes kulturpris.

Siden fotofestivalen Nordic Light International Festival of Photography så dagens lys i Kristiansund i 2006 har Morten Krogvold vært kunstnerisk leder for denne.

Krogvold har siden 70-tallet hatt en rekke separatutstillinger i inn- og utland, deltatt på utallige kollektivutstillinger og utgitt mer enn 20 bøker i tillegg til å lage TV-programmer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.