Kongsberg kirke

Kongsberg kirke mot byens store kirketorg.

Kongsberg kirke
Av /Arfo forlag.
Kongsberg kirke

Kirken har et storslått, men nøkternt eksteriør.

Kongsberg kirke
Av /Arfo forlag.

Kongsberg kirke ligger i i Kongsberg kommune i Buskerud. Kirken hører til Kongsberg og Jondalen sokn i Tunsberg bispedømme. Den er oppført 1740–1761 i tegl etter tegning av bergverksembetsmann Joachim Andreas Stukenbrock. Kirken har 2400 sitteplasser. Den har vernestatus som «automatisk listeført (1650-1850)».

Kirkens plan er et gresk kors med skipet som et bredderom med praktfull alteroppbygning, med prekestol og orgel over. Orgelet i Kongsberg kirke er et stort barokkorgel, bygd i 1760–1765 av den tysk-norske orgelbyggeren Gottfried Heinrich Gloger. Rett overfor alteret står landets rikest utsmykkede kongestol. Den ble restaurert 1965. Kirkerommet, med blant annet takdekorasjoner av Eric Gustav Tunmarck, og de tre store lysekronene fra Nøstetangen glassverk, Norges eldste, utgjør det rikeste og største rokokkointeriør i noen norsk kirke.

Bakgrunn og bygging

Kongsberg kirke

Med denne alterveggen preget av rokokkoens myke formglede, introduseres prekestolsalteret i norske kirkerom. Det går en linje fra prestens alter, opp gjennom prekestolen til de basunblåsende englene som lovpriser Agnus Dei, Guds lam, i stråleglansen. Linjen fortsetter opp gjennom kongemonogrammet og orgelet til takmaleriet som viser den forklarte Kristus, med Rafaels bilde som forelegg.

Kongsberg kirke
Av /Arfo forlag.

Kongsberg kirke dominerer bybildet med sin størrelse, majestetiske utforming og ikke minst plassering. Da kirken ble reist, var Kongsberg Norges nest største by, selv om den ikke hadde status som kjøpstad. Men forventningene til sølvverket som inntektskilde til tvillingriket Danmark-Norge var svært høye.

Kongsberg hadde allerede en gammel kirke da søknaden om å få bygge en ny gikk til kongen i København i 1736. Byen hadde imidlertid behov for en mer tidsmessig kirke, som sto i forhold til den økende befolkningen og sølverkets ambisjonsnivå.

Den senere oberberghauptmann Joachim Andreas Stukenbrock var arkitekt, og la ned et stort arbeid i planleggingen av prosjektet. Kongsberg var på denne tiden et kompetansesenter med en rekke spesialister som ikke fantes ellers her i landet. Miljøet var internasjonalt og kontakten med Danmark og Europa var bedre enn de fleste andre steder.

Et så stort byggeprosjekt krevde naturlig nok store ressurser. Kongsberg ligger et stykke inn i landet, og det var kostbart å frakte nødvendige materialer. Bryting og frakt av stein til grunnmuren ble lagt ut på anbud. Styrstua teglverk i Sandsvær leverte de fire millionene teglstein som gikk med. Råbygget sto ferdig med glasserte jernblikkplater i 1749. Etter en lang byggeprosess ble kirken endelig innviet i 1761.

I hovedsak ble kirken slik Stukenbrock hadde tegnet. I løpet av byggeperioden døde imidlertid den flittige og nøysomme Stukenbrock, og en ny oberberghauptmann, Michael Heltzen, hadde tatt over ledelsen av bergverket og kirkeprosjektet. Hans livsstil og smak var noe mer ekstravagant enn forgjengerens. Tiden hadde også endret seg og rokokkoens mer løsslupne linjer hadde fått innpass.

Eksteriør

Kirkens eksteriør med en enkel og kantetform murt i rød teglstein, gir et tungt og solid uttrykk. De store vinduene med buede over stykker og det bratte taket med typisk 1700-tallsknekk, gjør at bygningen samtidig strever oppover. Plasseringen av tårnet, som stikker opp av takflaten, er utradisjonell i norsk sammenheng, men er mye benyttet utenlands. Tårnets grunnleggende form med overgang fra firkantet grunnplan til åttekantet, finner vi også på andre 1700-tallskirker, blant annet på Røros.

Kirkens grunnplan er egentlig en korsformet sentralplan, men i praksis fungerer rommet som en breddekirke, med en rektangulær plan. Korpartiet ligger ikke i kirkerommets forlengelse slik det var vanlig, men det er trukket inn i selve kirkerommet. Noe slikt hadde ingen sett i Norge før, men reformerte og lutherske kirker i Tyskland og Holland hadde liknende plan. Også i København var planformen brukt, i Københavns Reformert Kirke, reist av den reformerte tysk-hollandske menighet så tidlig som i 1688.

Interiør og inventar

Kongsberg kirke

Rundt alteret er de myke rokokkodekorene blandet med motiver med dypt teologisk innhold. På 1700- tallet skulle messehakelen påføres foran alteret når det var nattverd.

Kongsberg kirke
Av /Arfo forlag.
Kongsberg kirke

Som forbilde til takmaleriet har den svenske kirkemaleren Eric Gustaf Tunmarck benyttet Rafaels bilde Forklarelsens berg. Under maleriet er Johan Heinrich Glogers orgel fra 1765.

Kongsberg kirke
Av /Arfo forlag.

Mange reagerer på kontrasten mellom kirkens strenge ytre og dens overdådige interiør. Ser vi kirkerommet i en pietistisk sammenheng, er ikke denne kontrasten så underlig. En god pietist har en nøktern ytre livsstil, mens den indre himmellengselen er sterk. Gudstjenesten søndag morgen var en forsmak på den himmelske herligheten, gjennom alle sanser.

Interiøret i Kongsberg kirke er typisk for 1700-tallet, ikke minst siden alle elementene glir over i hverandre. Hele alterveggen blir et «gesamtkunstswerk», der forkynnelse, maleri, skulptur, arkitektur og musikk smeltes sammen til en helhet. Rommet er fullt av illusjonsmaleri, som i seg selv er stor kunst, men også ofte billigere å framstille enn å bruke de materialer og stoffer som illuderes. Eksempler er marmorsøylene og takets tilsynelatende imponerende listverk. Rokokkoinnrammingen som går igjen mange steder, har en udefinert og vag form - og man er ofte usikker på hva som slutter og hva som begynner.

Kongsberg kirke

Kirkerommet er en avspeiling av sølvverkets samfunn, med så vel konge som berggeseller plassert på sine faste plasser.

Kongsberg kirke
Av /Arfo forlag.

Prekestolalteret

Prekestolsalteret, veggen som kombinerer alterstol og prekestol, var det sentrale punktet i kirkerommet. Det var her i Kongsberg at prekestolsalteret ble introdusert i Norge. Hele rommet ble organisert rundt alteret, med gallerier i flere etasjer. Prekestolen er det punktet i rommet der presten når de fleste tilhørerne. Så mange som mulig skulle se og høre budskapet. Det fortelles at det kunne være opptil 3000 mennesker i kirken på samme tid, selv om en del av disse da måtte stå.

Prekestolsalterets symbolikk er også klar: Prekestolen har fått altertavlens plass. På altertavlen var det tradisjonelt Kristus som ble framstilt. Kristus er Ordet, som evangelisten Johannes sier i innledningen til sitt evangelium. Prestens preken er symbolsk Kristi tilstedeværelse, og det er derfor ikke behov for noen altertavle.

Kongelosjen

Kongsberg kirke

Her satt den øverste ledelsen ved sølvverket, med kongen over. Dobbeltmonarkiets monogram på toppen.

Kongsberg kirke
Av /Arfo forlag.

Kongsberg var et velorganisert samfunn. Dette avspeiles i kirkerommet. Kongens plass var i losjen rett overfor prekestolen. Losjen var utformet med våpenskjold, skyvevinduer og eget audiensrom. Selv om det knapt nok var noen konge i kirken på 1700-tallet, var losjens symbolske betydning vesentlig.

Under kongen satt den øverste ledelse på sølvverket. På nedre galleri satt byens borgerskap, og i stolene på gulvet kvinnene. Berggesellene hadde sine plasser på øverste galleri, der setene var svært enkelt utformet, med bare en enkel sittefjel. Disse var til gjengjeld plassert med høyere seter bakerst, slik at flest mulig skulle ha optimalt utsyn mot alterpartiet.

Alterveggen

Kongsberg kirke

Den danske treskjæreren Henrik Lorentzen Bech skar de allegoriske figurene Troen og Sakramentene som flankerer alterpartiet. Her ser vi Sakramentene som holder bok og nattverdskalk.

Kongsberg kirke
Av /Arfo forlag.

Alterveggen ble først tegnet av arkitekt Johan Friedrich Hänel i København. Denne ble noe forandret, blant annet trukket lenger ut i rommet, og utført av drammenseren Brede Rantzau. Han laget både prekestolen, alteret og kongelosjen. Inspirasjonen til denne type kirkerom kom fra reformerte miljøer i Holland og Tyskland. Men at dette likevel åpenbart er et luthersk kirkerom, kommer til uttrykk i dekorasjonene rundt alteret der drueklaser, symbolet på nattverden, er framtredende. Den elegante og videalterringen, der nattverden forrettes, er også iøyenfallende.

På hver side av alterpartiet stor to allegoriske skulpturer skåret av danske Henrik Lorentzen Bech. Dette er «Sakramentene» med bok og nattverdskalk, og «Troen» med kors og en hånd på brystet. Begge er vendt mot alteret og prekestolen, og signaliserer vesentlige sider ved pietismen. Komposisjonen av alterveggen begrenser seg ikke til alter og prekestol. Den fortsetter over prekestolen med bildet av Guds lam, Agnus Dei, i stråleglansen. Hele dette arrangementet markeres ved draperier over en skymalt himling under orgelgalleriet. Veggen går videre over i orgelgalleriet. Her står Johan Heinrich Glogers orgel fra 1765. Orgelet ble en slags symbolsk hylling til Guds Lam.

Takdekorasjonene og andre malerier

Kongsberg kirke

Former og farger som er unike i norsk kirkesammenheng.

Kongsberg kirke
Av /Arfo forlag.

Komposisjonen ender i takdekorasjonen malt etter et stikk bygget på Rafaels maleri fra forklarelsens berg. Den svenske kirkemaleren Eric Gustaf Tunmarck tok seg mange friheter i forhold til originalen, men skapte en virkningsfull avslutning som nesten løfter taket av kirkerommet og leder tanker og blikk opp mot himmelen. Tunmarck malte for øvrig også dør overstykkene, supraportene, over inngangs dørene nede i kirken.

Både rundt alterpartiet og ellers i kirkerommet er det en serie malerier. Maleriene rundt alteret, malt av dansken Niels Thaanning og drammenseren Johan Didrich von Dram, er tematisk direkte knyttet til forkynnelse, nattverd og påske. Niels Thaanning står også bak maleriene på motstående side, under kongelosjen. Disse dekker større deler av Jesu liv, men har også figurer fra Det gamle testamente.

Lysekronene

De tre lysekronene fra Nøstetangen glassverk ved Hokksund, forsterker rommets lette rokokkopreg. Disse ble trolig laget av den engelske glassblåseren James Keith, som var engasjert av bedriften på 1760-tallet. Stilistisk knyttes kronene til veneziansk og bohmisk glasstradisjon.

Orgelet

Orgelet i Kongsberg kirke er et stort barokkorgel, bygd i 1760–1765 av den tysk-norske orgelbyggeren Gottfried Heinrich Gloger. Orgelet har 42 stemmer, tre manualer og pedal. Ved siden av barokkorgelet i Nidarosdomen regnes orgelet i Kongsberg kirke som et av de fineste barokkorglene som er bevart i Norden.

Grunnet slitasje og et branntilløp på kirkeloftet var Glogerorgelet ute av drift en lengre periode fra slutten av 1880-årene. I stedet for reparasjon fikk kirken et nytt orgel i 1889, bygd av det tyske firmaet Hollenbach. Dette orgelet ble plassert på et annet galleri, mens Glogerorgelet ble stående som en stum del av kirkens interiør.

Ønsket om gjenoppliving av Glogerorgelet kom tidlig. Ved hjelp av en større pengegave ble det i 1930-årene gjennomført en kontroversiell ombygging av orgelet. Vitale deler av Glogers orgel ble tatt ut og lagret, store deler av pipematerialet ble tilpasset datidens romantiske klangideal, orgelet fikk elektrisk spille- og registertraktur, og orgelet ble betjent via kabel fra en ny spillepult som var plassert på galleriet overfor orgelbalkongen. Ombyggingen var ferdig i 1933. Hollenbach-orgelet ble solgt.

Tilbakeføring til orgelets opprinnelige tilstand ble tatt opp i første del av 1970-årene. Men først i 1993 lyktes det å starte prosessen mot en reell restaurering og rekonstruksjon av Glogerorgelet. Den tyske orgelbyggeren Jürgen Ahrend, som hadde stor erfaring fra liknende restaureringsprosjekter, ble engasjert. Ahrend ferdigstilte arbeidet i 2001.

Barokkorgelet i Kongsberg kirke er en viktig dokumentasjon av barokkens orgelkunst, og er svært godt egnet til framføring av tidlig orgelrepertoar, deriblant J.S. Bachs orgelmusikk. Orgelet er et midtpunkt i Glogerfestspillene som arrangeres årlig i Kongsberg.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Bugge, Anders & Henning Alsvik, red.: Kongsberg kirke, 1962 (Norges kirker)
  • Bøen, Gunvor Thingstad & Hølje Bøen: Kongsberg kirke: bergstadens juvel, 2003, isbn 82-91399-23-9
  • Hauge, Reidar m.fl.: Glogerorgelet, 2001, isbn 82-7494-035-0

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg