Iben Sandemose, norsk prisbelønt illustratør, bildebokforfatter, billedkunstner og scenograf. Med en livfull og surrealistisk strek har hun gitt ut en rekke særegne bildebøker for barn og voksne. Et par av bøkene har blitt til teateroppsetninger med egen scenografi. Hun er også kjent for sine illustrerte kalendere og fabulerende illustrasjoner til plakater og brosjyrer. Sandemose bor og arbeider i Oslo.

Hun utdannet seg ved Emerson College i Sussex i Storbritannia 1970–72 og ved Statens lærerskole i forming 1974–78 og arbeidet i flere år som sløyd- og formingslærer på Rudolf Steiner-skolen.

Debuten som bildebokforfatter kom i 1984, med Kort, Katt & Genever. Boka ble utnevnt som årets vakreste bok ved Bokmessen i Leipzig. Deretter fulgte Det vokser ikke hvitløk på Skillebekk (1987), en sorgmunter bok basert på hennes egne barndomsminner. Siden har hun utgitt en rekke bildebøker, alt fra kjærlighetshistorier for voksne til lettfattelige bildebøker for de yngste, som blant annet de seks bøkene i serien om Fiat og farmor (2002–10).

Alvorlige undertoner kan iblant skimtes bak humoren, ikke minst i Englepels (1995), en barnebok med døden som tema. Ugler i Sandemosen (1999) er en bildebiografi om hennes farfar, Aksel Sandemose. En gripende fortelling satt sammen av illustrasjoner, gamle familiefotografier og hennes egen fars barndomsminner tegner et lite smigrende portrett av farfaren.

Sandemose har også illustrert bøker av andre forfattere, som Tor Åge Bringsværds trilogi om Mesterdetektiven Fellini (1998–1999), og diktsamlingen Elefantmusikken (1985) av Ragnar Hovland. I 2012 illustrerte hun Vladimir og Estragon, en underfundig bildebok om vennskap, skrevet av hennes samboer Trond Brænne.

Foruten bøker har hun blant annet illustrert brosjyrer for Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk og plakater for Voksne for Barn. Siden 1991 har hun hvert år gitt ut en illustrert kalender med vittige hverdagsskildringer.

Tegnestilen kjennetegnes av klare, tegneserieaktige pennestreker i svart/hvitt, med innslag av noen få, sterke farger. Naive figurer og lekne fabeldyr går igjen, og stilen hennes er særegen og lett gjenkjennelig.

To av bøkene har blitt til teateroppsetninger, der Sandemose har laget scenografi og kostymedesign. Den selvironiske bildeboka om kvinner og kjærlighet, Ringeren og notre madame (1994), ble i 1995 til et teaterstykke på Oslo Nye Teater. Englepels (1995) ble satt opp som teaterstykke av Totalteatret i Tromsø (1999) og av Brageteateret (2001).

Hun har mottatt flere priser for sitt arbeid, blant annet Heddaprisen (1999), Bokkunstprisen (2008) og Teskjekjerringprisen (2011). 

Iben Sandemose har hatt en rekke separatutstillinger og er innkjøpt av Riksgalleriet, Norsk Kulturråd og Nasjonalgalleriet. Hun debuterte Høstutstillingen 1980 og har laget offentlige utsmykninger, blant annet til Sentralsykehuset i Arendal og Postgirobygget i Oslo.

Sandemose er medlem av Tegnerforbundet og Grafill.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.