Generation IV International Forum, GIF, internasjonal avtale, inngått i år 2001, med det formål å organisere og samarbeide om forskning og utvikling av en ny generasjon kjernereaktorer

Samarbeidet ledes av USA og består for øvrig av land der kjernekraft spiller en viktig rolle: Argentina, Brasil, Canada, Frankrike, Japan, Kina, Russland, Storbritannia, Sveits, Sør-Afrika og Sør-Korea i tillegg til EU (Euratom). Fra 2016 ble også Australia innlemmet i GIF slik at forumet nå består av 14 medlemmer.

GIF har identifisert 6 ulike teknologier for utnytting av kjerneenergi som omfatter både termiske og hurtige reaktorer, og ulike teknologier for resirkulering av brensel. Reaktorer i ulike skalaer (fra veldig små til veldig store) blir også vurdert.

Det er ventet at fjerdegenerasjonsreaktorer vil bidra til å løse mange av de problemene som er forbundet med dagens reaktorteknologi. Det gjelder blant annet:

  • Tiden for nødvendig lagring av radioaktivt avfall skal reduseres fra tusener av år til noen få århundrer.
  • Mengden radioaktivt avfall reduseres.
  • Bedre ressursutnyttelse. Det er ventet at det kjernefysiske brenselet kan utnyttes opptil 100 ganger mer effektivt sammenlignet med dagens reaktorteknologi. (Dermed reduseres også mengden radioaktivt avfall).
  • Eksisterende radioaktivt avfall med lang levetid (transuraner) skal kunne tas hånd om i nye reaktortyper som kan utnytte avfallet som kjernefysisk brensel for produksjon av elektrisk energi.
  • Bedre sikkerheten under drift av reaktoren, blant annet ved å erstatte dagens aktive sikkerhetstiltak med passive.

Fjerdegenerasjonsreaktorer ventes å bli tilgjengelig for kommersiell bruk rundt 2030-2040.

For omtale av aktuelle fjerdegenerasjonsreaktorer, se:

Termiske reaktorer:

Hurtige reaktorer:

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.