«Das Rheingold» (Rhingullet) er den første av Richard Wagners fire operaer som utgjør hans opera-tetralogi «Der Ring des Nibelungen». Av de fire operaene – «Das Rheingold», «Die Walküre», «Siegfried» og «Götterdämmerung» – var teksten til «Das Rheingold» den siste som Wagner skrev årene 1848–1852. Derimot ble musikken komponert før de andre operaene.
«Das Rheingold» ble komponert i 1853–1854 og oppført som enkeltstående opera ved nasjonaloperaen i München 22. september 1869. Som del av tetralogien med alle fire operaene fant uroppførelsen i Bayreuth 13. august 1876.
I sitt skrift «Opera und Drama» hadde Wagner beskrevet hvordan hans nye opera-dramaer skulle utformes. Han gikk bort fra ordmaling og nummer-opera-formen. I stedet ønsket han å tolke det som ligger bak tekstens emosjonelle innhold, bak tekstens følelser og stemninger. Midlet for å realisere dette ble det som er kalt Wagners ledemotivteknikk – motiv som representerer personer, ideer og situasjoner. «Das Rheingold» var Wagners første verk der ledemotivteknikken ble anvendt.
Forspillet til «Das Rheingold» er berømt. Det innledes med hele 136 takter uten avbrudd i Ess-dur der en Ess-durklang i brutte akkorder bølger fram som et symbol for Rhin-floden. Til dette kommer hornklangen som natursymbol, og som et nytt melodisk element følger pentatonikken i forbindelse med Rhindøtrene. Harmonisk sett anvender Wagner tradisjonell funksjonsharmonikk og kjente akkordvekslinger mellom parallelle tonearter, men legger inn nye ideer innen harmonikk og modulasjon i tillegg til nye akkordfølger, kromatikk og dissonanser for å skape en modulasjonsuro. I tillegg til dette legger man merke til at orkestret er utvidet til et betydelig større omfang enn tidligere.
«Das Rheingold» er i en akt med fire scener.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.