Low-speed-motorer, eller lavhastighetsmotorer, har et turtall fra rundt 50–170 o/min. Denne varianten behøver ikke den finraffinerte dieseloljen, og kan gå på lavere raffineringsgrader. Dette er store motorer som utelukkende er bygget etter totaktsprinsippet, de står kun i skip, og brukes kun til framdrift.
Slike motorer er svært store, for eksempel 24×10×15 meter med en vekt på 2 000 tonn. Derfor kalles de uformelt for katedralmotorer. En utstøtsventil, altså en eksosventil, kan veie 2,2 tonn.
Typiske skip som fører slike maskiner er containerskip, tankskip, og bulkskip. Propellen til slike motorer kan ofte være uten vridbare propellblader, altså faste propeller. Maskinen er ikke konstruert med girkasse, og må derfor kaste om, altså endre rotasjonsretningen i selve motoren. MAN B&W er en typisk produsent av slike motorer, der de kraftigste leverer en effekt på litt over 82 mW, som tilsvarer ca. 110 000 hestekrefter.
Lavhastighetsmotorer kan gå på relativt lite raffinerte oljetyper, for eksempel tungolje, som er billigere i innkjøp. På eksperimentell basis kan slike maskiner også drives med pulverisert kull eller kull-olje-slurry. I nyere tid er lavhastighetsmotorer bygget for å kunne gå på metanol eller ammoniakk i tillegg.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.