Motorhastighet er hvor høyt turtall større dieselmotorerskip arbeider ved. Generelt deles motorhastigheter inn i low-speed, medium-speed og high-speed, og dette brukes til å karakterisere motorene. Det varierer litt med produsenten hvor grensene går mellom de ulike kategoriene.

Faktaboks

Også kjent som

maskinhastighet, arbeidsturtall

De vanligste motortypene er medium-speed- og low-speed-motorer.

Mindre marine motorer, for eksempel Volvo Penta og Yanmar, som leverer til fritidsfartøy og liknende, kategoriseres ikke etter denne inndelingen.

Low-speed-motorer

Low-speed-motorer, eller lavhastighetsmotorer, har et turtall fra rundt 50–170 o/min. Denne varianten behøver ikke den finraffinerte dieseloljen, og kan gå på lavere raffineringsgrader. Dette er store motorer som utelukkende er bygget etter totaktsprinsippet, de står kun i skip, og brukes kun til framdrift.

Slike motorer er svært store, for eksempel 24×10×15 meter med en vekt på 2 000 tonn. Derfor kalles de uformelt for katedralmotorer. En utstøtsventil, altså en eksosventil, kan veie 2,2 tonn.

Typiske skip som fører slike maskiner er containerskip, tankskip, og bulkskip. Propellen til slike motorer kan ofte være uten vridbare propellblader, altså faste propeller. Maskinen er ikke konstruert med girkasse, og må derfor kaste om, altså endre rotasjonsretningen i selve motoren. MAN B&W er en typisk produsent av slike motorer, der de kraftigste leverer en effekt på litt over 82 mW, som tilsvarer ca. 110 000 hestekrefter.

Lavhastighetsmotorer kan gå på relativt lite raffinerte oljetyper, for eksempel tungolje, som er billigere i innkjøp. På eksperimentell basis kan slike maskiner også drives med pulverisert kull eller kull-olje-slurry. I nyere tid er lavhastighetsmotorer bygget for å kunne gå på metanol eller ammoniakk i tillegg.

Medium-speed-motorer

Mellomhastighetsmotorer, eller medium-speed, har et turtall fra 300 og opp til rundt 1 000 o/min. Slike maskiner baseres i mye større grad på firetaktsprinsippet. På grunn av den høyere omdreiningshastigheten utstyres disse maskinene med et reduksjonsgir som senker propellhastigheten. Ofte kan det være to motorer som er koblet sammen med et felles gir til propellen, eller såkalte gen-set-motorer. Gen-set-motoren er dieselgeneratorer som leverer strøm til elektromotorer, som deretter driver propellene.

Medium-speed-maskinene dekker en rekke ulike skip og deres behov. Dette kan for eksempel være ferger, offshoreskip, mindre fraktskip, ulike passasjerskip eller havtrålere. Typiske produsenter er Bergen Engines, MAN B&W, ALPHA Diesel eller Wärtsilä. En typisk medium-speed-motor leverer fra ca. 1 000 til 13 000 kW, det vil si rundt 1 300 til 17 000 hk.

High-speed-motorer

En mindre utbredt marin dieselmotor er høyhastighetsmotoren. Dette er maskiner som arbeider med et turtall over 1 000 o/min. Slike kan være installert i en del fiskefartøy, og i hurtiggående fartøy som missiltorpedobåter, passasjerkatamaraner eller patruljefartøy.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Johannesen, Jarle. Maskinlære og maskinromsystemer. Yrkeslitteratur AS. Oslo. 2005.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg