Reduksjonsgir er et fast gir på skip, som reduserer propellens omdreiningshastighet.
Faktaboks
- Også kjent som
-
reduksjonsgear
Et skips hovedmaskin er konstruert for å arbeide optimalt under visse omdreiningshastigheter. Propellen kan imidlertid være utformet for best virkning ved en lavere omdreiningshastighet. På grunn av dette misforholdet mellom maskinens og propellens optimale omdreiningshastighet, settes det inn et reduksjonsgir på akslingen fra maskin til propell.
Reduksjonsgiret reduserer omdreiningshastigheten, og utvekslingen danner samtidig et større dreiemoment på grunn av reduksjonen. Fiskefartøy, slepebåter og arbeidsfartøy, har gjerne akselledninger med reduksjonsgir for å nettopp øke dreiemomentet og trekkraften.
På de tidligere skipene med dampturbin som framdrift, arbeidet denne gjerne på rundt 5000–8000 omdreininger per min. Reduksjonsgiret senket derimot propellhastigheten til omtrent 120 o/min.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.