SWOT-analyse

SWOT-analyse
Lisens: CC BY SA 3.0

Artikkelstart

En SWOT-analyse er en metode for å identifisere og forstå hva som kan være en bedrifts sterke og svake sider, og hva som kan være markedsmessige muligheter og trusler. SWOT er en forkortelse for strength, weakness, opportunities og threats.

Faktaboks

Etymologi
forkortelse for engelsk Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats
Også kjent som

Situasjonsanalyse

Metoden består av en ekstern analyse (muligheter og trusler) på makronivå (økonomiske, teknologiske, juridiske, demografiske, politiske, sosiale og kulturelle forhold) og på aktørnivå (kunder, konkurrenter, leverandører og distributører) samt en intern analyse (sterke og svake sider) der en søker å identifisere forhold som kan videreutvikles til varige konkurransefortrinn, og forhold som kan svekke konkurranseevnen, for eksempel ved hjelp av en verdikjedeanalyse.

En SWOT-analyse kan være et praktisk verktøy for å skaffe en oversikt over en gitt situasjon.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg