Søkemotor, programvare som brukes til å søke etter dokumenter eller databaseposter som oppfyller kriterier oppgitt som søkeord. En eller flere søkemotorer ligger til grunn for en søketjeneste, enten internt i en organisasjon eller rettet mot hele Internett.

En søkemotor tråler gjennom korpuset det skal tilbys søk i, og oppretter indekser eller andre databaser med avbildninger av dokumentenes innhold. Det er disse databasene man søker i når man benytter en søketjeneste. Metodene for indeksering varierer mellom ulike søkemotorer, og de bruker også forskjellige kriterier når de skal presentere listen over funn. Typiske kriterier er relevans – et begrep som defineres og håndteres ulikt fra motor til motor – og viktighet – gjerne målt ut fra hvor mange lenker det er til dokumentet fra andre dokumenter i korpuset. Noen søkemotorer prøver å analysere selve innholdet i et gitt dokument, slik at de skiller mellom ulike betydninger av et ord. Ved søk på for eksempel «middelalder» vil en slik semantisk søkemotor forsøke å tolke resten av søkestrengen med tanke på å kunne skille dokumenter om den historiske middelalderen fra dokumenter om middelaldrende personer.

Søkemotorer er sterkt knyttet til løsninger innen fagfeltet kunnskapsforvaltning, som prøver å automatisere tjenester for innhenting av kunnskap, ikke bare i dokumenter, men også for å vite hvem som kan hva blant kollegene eller kontaktene. Med avanserte semantiske søkemotorer kan man skrive på et dokument om hva man er interessert i, og etter hvert som man skriver, innsnevres listen over lagrede dokumenter som tar opp de samme emnene, og over personene som har dokumentert fagkunnskap innen området.

Eksempler på globale søkemotorer er Google og Microsoft.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.