Dialogmarkedsføring er en form for direkte markedsføring med sikte på toveis kontakt der ett eller flere medier benyttes for å skape en målbar reaksjon. Det kan være en målrettet direktereklame (f eks postordre) med rikelige svarmuligheter for interaktiv markedsføring, og der det gjerne legges vekt på relasjonsbygging mellom kjøper og selger. Ved siden av direktereklame er telefonsalg (telemarketing) det flest har hørt om, og også her er hensikten å oppnå respons.

Responsen som kunden oppfordres til kan være så enkel som å be om mer informasjon, få et selgerbesøk eller en vareprøve.

Etter hvert som flere reserverer seg mot postkassereklame og telefonsalg, har databasemarkedsføring fått større viktighet, det vil si at en bedrift benytter kunderegisteret som utgangspunkt for salgsaktiviteter.

Sosiale medier har muliggjort dialog i 1:1-forhold, og markedsorienterte bedrift benytter Facebook og Twitter til å kommunisere med kundene sine – ikke nødvendigvis for å selge produkter, men for å gjøre eller holde kundene sine fornøyde.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg