Jonisk stil

Eksempel på jonisk bjelkeverk og hjørnekapitél: Athena Polias' tempel i Priene

Jonisk stil
Av .
Zoophoros
Zoophoros fra det joniske Apollo-tempelet i Didyma utenfor Milet (4. århundre og senere), til venstre sees utsnitt av pilasterkapitél (etter Lawrence)
Zoophoros
Av .
Jonisk stil

Jonisk stil. Rekonstruksjonstegning av det berømte Artemis-tempelet i Efesos, slik man antar at det så ut omkring midten av 500-tallet fvt. Tempelet, som ble regnet som et av verdens sju underverker, ble ødelagt av brann 356 fvt., påsatt av Herostratos.

Jonisk stil
Av /Kunnskapsforlaget/NTB Scanpix ※.

Jonisk orden er betegnelsen på en stil i klassisk arkitektur og skulptur. Den oppsto omkring 600 fvt. og regnes som noe yngre enn den doriske orden. Arkitekturstilen kalles også den joniske søyleorden. Den ble først utviklet av grekerne, og deres utgave er også kalt gresk-jonisk stil. Stilens hjemland er det greske Jonia på den lilleasiatiske vestkysten (asiatisk-jonisk stil). Derfor er den joniske orden noe mer farget av østlig ornamentikk enn den strenge doriske.

Faktaboks

Også kjent som

jonisk stil

Et karakteristisk arkitekturelement er det joniske kapitélet. Abakus har kvadratisk planform, med utsmykning eller nederkantprofil. Søyleskaftene har ifølge tradisjonen proporsjoner som det kvinnelige legemet og er noe slankere enn i gresk-dorisk stil. Sammenliknet med denne har den joniske orden en svakt markert avsmalning og entasis og dype kannelurer. Dette gjør at søylen kan minne om den kvinnelige klesdrakten med vertikale folder, slik den er vist i samtidig skulptur. Søylene har søylebasis i to varianter: asiatisk-jonisk stil og attisk-jonisk stil.

Det joniske bjelkeverket er lettere proporsjonert og rikere formet enn det doriske. Arkitraven er oppdelt i to eller oftest tre horisontale soner (fasciae) som oppover trappes litt utover, antakelig en rest fra en opprinnelig konstruksjon av tre. Øverst avsluttes arkitraven med en rikt utformet eggstav (kymation). Over dette følger i eldre jonisk tid et «tannsnitt»-ornament som nok er en stilisering av takbjelker. Dette tannsnittet ble etterhvert erstattet av en snart glatt, snart relieffsmykket frise (for eksempel en zoophoros, typisk for attisk-jonisk stil). Denne avsluttes øverst med enda en eggstav. Bjelkeverket avsluttes øverst med en gesims som er noe lettere utformet enn den doriske. I den joniske ordenen slapp man det doriske hjørneproblemet med forskyvning av triglyffer, tilpasning av metoper og forminskning av interkolumnium. I hjørnet fikk det joniske kapitélet en særskilt utformning.

Vitruv gjengir den antikke tradisjonen om hvordan det joniske tempelet ble til (fra bok IV, I, 7). Han beretter om jonerne som ønsket å lage et tempel i en ny skjønn stil. De tok som utgangspunkt for søylens proporsjon forholdet mellom kvinnefotens lengde og kvinnelegemets høyde, 1:8. «Ved foten satte de basisen i stedet for en sko; i kapitélet plasserte de volutter, som hårlokker på hver side av hodet, og prydet dets front med kymatia og med fruktkurver i stedet for hår, mens de brakte kannelurene ned hele søyleskaftet, fallende som foldene i draktene båret av gifte kvinner.»

Romersk-jonisk stil

Romersk-jonisk stil er den romerske arkitekturens form for jonisk stil, med utgangspunkt i gresk-jonisk stil. Søyleskaftene kan både være glatte og ha kannelurer. Abakus har kvadratisk planform, med nederkantprofil. Søylen har som regel attisk basis.

Vitruv foreskriver forholdet mellom nedre søylebredde og søylehøyde inkludert kapitél til 1:9 (bok IV, I, 8). Selve kapitélhøyden angir Vitruv til 1/3 av søylebredden (bok IV, I, 1). Dette gir et forhold mellom søylebredde og søyleskafthøyde på 1:8 2/3.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg